MNB: már több mint száz ügyfél nevében vettek fel online hitelt a csalók
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) megkeresésére a piaci szereplők által adott válaszok is azt igazolták, hogy az online csatornán igényelt hitelek volumene növekvő, ezzel együtt a visszaélések is megjelentek ezen termékben.
A válaszadó bankok portfóliójában 2021. január 1. és 2023. április 1. közötti időszakban - a kapcsolatfelvétel nélküli hitel lehetőség megjelenésének kezdeti és felfutó időszakában - közel 250 visszaélés történt, melyek közül 120 esetben jártak sikerrel a csalók. Ezen ügyleteknél az átlagos ügyfélkár megközelítette a 4 millió forintot.
Valamennyi esetben személyi kölcsönt vettek fel az érintett ügyfelek nevében a csalók. A hitelintézeteknek ugyanakkor több mint 130 esetben sikerült megelőzni a kibercsalást, ezen igényelt hitelek átlagos összege 4,4 millió forint volt. Emellett volt példa arra is, hogy a bankoknak utólagosan sikerült visszaszerezni az ügyfelek nevében felvett hitelösszegeket. A hitelintézetek jelzései szerint az online hitelcsalások folytatódtak, mégpedig növekvő arányban.
Az erősődő/növekvő tendenciát az MNB közvetlenül Ügyfélszolgálatán (amelyhez akkor lehet fordulni ügyfélmegkereséssel, ha a bank elutasította a panaszt) keresztül is érzékelte, ahová az elmúlt egy évben - 2023. július 1. és 2024. június 30. között - 19 ügyfélpanasz érkezett. A személyi hitellel elkövetett csalások átlagos kára mintegy 4 millió forint volt.
Az MNB épp ezen esetek miatt döntött a csalások megelőzését, visszaszorítását célzó vezetői körlevele kiadásáról. Ezt megelőzően, a 2023.évi 5/2023. számú ajánlásában is már konkrét eszközök, módszerek elvárásként való megfogalmazásával kifejezte azon szándékát, hogy a pénzforgalmi visszaélések megakadályozása érdekében egy egységes védelmi rendszer kidolgozását várja el a piaci szereplőktől.
kiberpajzs.hu