Milyen az élet egy olyan iskolában, ahol valóban jól érzik magukat a gyerekek?
Az iskola a gyermekek életének egyik legfontosabb helyszíne, hiszen hosszú éveken át naponta több órát töltenek az intézmény falai között. Ennek tükrében pedig egyáltalán nem mindegy, hogy érzik magukat eközben.
Réges-rég elavult nézet az, miszerint az iskola csak tanulásra való, és ott nincs helye a vidámságnak, a jókedvnek, a játékoknak, hanem kötelező a csend, a rend és a fegyelem. Manapság már az is nagyon fontos, hogy a gyermek milyen érzésekkel viszonyul az iskolához.
A biztonságos légkör, a békés, nyugodt, de mégis inspiráló környezet megteremtése alapvető, legalábbis ezt vallja Vámos Rita, aki egy igazán különleges iskolában tanít. Ebbe az intézménybe lehet jelentkezni a 2024-25-ös tanévre, az érdeklődők a Brit-Magyar Iskola információs délutánján előzetesen is megismerhetik a sulit.
Amikor a gyermek viszonya az iskolához nem épp felhőtlen
Amikor egy kisdiák reggelente láthatóan szorongva indul el a suliba, és a szülők "Mi volt ma az iskolában?" kérdésére is csak negatív válaszok érkeznek, az mindenképp egy figyelmeztető jel, hogy a gyermek bizony nem érzi jól magát az intézményben.
Ennek sokféle oka lehet: valakit például az osztálytársai piszkálnak, mások egy-egy tanártól félnek, míg akad olyan gyerek is, akinek nem veszik figyelembe az egyéni adottságait, képességeit, emiatt nem tud azonos ütemben haladni a társaival, és ez frusztrálja.
Belátható, hogy felnőttként sem maradunk meg sokáig egy olyan munkahelyen, ahová gyomorgörccsel járunk be, és kikészítenek a kollégák, a főnökök, vagy épp magát a munkát gyűlöljük, amit végzünk. Ilyen körülmények miatt bizony hamar felmondunk, és másik állás után nézünk.
Miért várjuk el akkor a gyermekeinktől, hogy éveken keresztül a napjuk jelentős részét egy olyan helyen töltsék, amit tiszta szívükből gyűlölnek?
Lehet másképp is!
Szerencsére léteznek olyan oktatási intézmények, amik valóban diákközpontúak, azaz mindent megtesznek annak érdekében, hogy a gyermekek jól érezzék magukat a tanítás ideje alatt. Az említett Brit-Magyar Iskola is ilyen.
Az intézmény az élményalapú oktatás módszereit alkalmazza, és az ott dolgozó pedagógusok - közöttük Rita néni is - mindent megtesznek annak érdekében, hogy egy békés, nyugodt közeget teremtsenek a diákok számára, ahol biztonságban érzik magukat, ugyanakkor kellően motiváltak is a tanulásra. Hogy ez lehetetlen lenne? Egyáltalán nem az, csupán a megfelelő módszertant kell alkalmazni hozzá.
Egy hely, ahol mindent lehet...
Sok gyermek azért stresszel az iskolában, mert ha valamit nem tud, akkor nem mer kérdezni, attól fél, hogy ha hibázik, akkor kinevetik a többiek, és nem mer segítséget kérni sem. Ez pedig nagyon nincs rendben.
Ugyanis az iskola ideális esetben az a hely, ahol bármikor bátran lehet kérdezni, hisz kérdések nélkül nincs tanulás. Ugyanígy hibázni is szabad, hisz a kudarcokból is rengeteg tapasztalatot levonhatunk. Valamint egy jó iskolában aki kér, az mindig kap segítséget, akár a tanáraitól, akár a társaitól.