Miért olyan hasznos a holttérfigyelő rendszer?

Vissza a címlapra
Miért olyan hasznos a holttérfigyelő rendszer?

Az első autók nemhogy holttérfigyelő rendszerrel, még visszapillantó tükrökkel sem rendelkeztek. Mivel eleinte igen kevés számú gépkocsi rótta az utakat, így jó ideig nem is igen támadt igény ilyen kiegészítőkre.

Manapság viszont az Autompláza Kft. tuninghoz szükséges felszereléseivel utólag is feljavítható egy négykerekű felszereltsége. Nézzük azonban előbb, hogy hogyan jutottunk el eddig az innovációig!

A visszapillantó tükör használata hamar elterjedt

Ahogyan nőttön nőtt a gépkocsik száma, úgy vált egyre általánosabbá az, hogy mindegyikre felszereltek visszapillantó tükröket is. Ez manapság egy olyan biztonsági kiegészítő, ami nélkül nem volna bölcs dolog útra kelni. Szükség van rá sávváltás, tolatás és más manőverek végrehajtása során egyaránt.

Ha nem volnának manapság visszapillantó tükrök a járműveken, akkor sokkal több baleset történne. Jóval gyakoribbak lennének a koccanások és a súlyosabb közúti incidensek is, magyarán hatalmas lenne a káosz.

A tükrök használatával sem lehet mindent látni

Az autók még helyesen beállított visszapillantó tükrök esetén is rendelkeznek úgynevezett holtterekkel. Bár a gyártók törekedtek arra, hogy olyan formájúak és kialakításúak legyenek ezek a kiegészítők, hogy minél kisebbek legyenek ezek a bizonyos holtterek, teljesen nem tudták eltüntetni őket.

Az elmúlt évek során az autók felépítése is változott. Kisebbek lettek az ablakok, magasabban helyezkedik az övvonal, az utasokat pedig gyakran igen vastag oszlopok védik. Ezek összességében a kilátás rovására mennek, a sofőrök így nincsenek könnyű helyzetben. Főként az autó mögötti területet nehéz jól felmérni pusztán szemmel, tükrök használatával.

A holttérfigyelő megoldást jelent sok problémára!

A holttérfigyelő működéséhez szükség van szenzorokra, amelyeket az autók hátsó részén rejtenek el. Ezek olyan nagy hatótávolságú radaros érzékelők, amelyek képesek figyelni, mi történik a szomszédos sávokban.

A hozzájuk kapcsolódó szoftver a radar adatainak figyelembevételével kiszámítja a többi jármű távolságát, de vizsgálja az autókhoz viszonyított mozgási irányt is. Ennek ismeretében precízen megállapítható, hogy egy másik gépkocsi milyen irányban mozog, erről pedig a rendszernek köszönhetően értesülhet a sofőr. Normál haladás során ha megjelenik egy jármű a holttérben, akkor a visszapillantó tükörben vagy akár a műszerfalon is fényjelzés jelenik meg. Ez segítséget jelent a sofőr számára, hogy milyen manőverbe kezdjen bele és milyenbe ne.

Sávváltás során az index bekapcsolása esetén ha van az adott oldalon jármű a holttérben, akkor villogó fényjelzés, csipogás vagy a kormány rezgése hívja fel a sofőr figyelmét a veszélyre.

Mivel tud többet az aktív holttérfigyelő rendszer?

Egyes autógyártók gépkocsijaiban elérhető az aktív holttérfigyelő is. Ez egy olyan fejlett rendszert takar, amely képes megakadályozni azt, hogy a sofőr a figyelmeztetések ellenére megkezdjen egy balesetveszélyes manővert. A gépkocsi ellenkormányzással, valamint a fékek vezérlésével avatkozik közbe.