Ligeti és Kurtág a Carnegie Hallban - Eötvös
A kortárs magyar zene három nagy neve szerepel, és kapcsolódik egybe a modern törekvések és a kísérletező zenék elkötelezett hazai kiadója: a BMC Records újra megjelentetett kiadványán.
Ez a kortárs zenei alkotókat felsorakoztató CD abszolút összeköti a mai magyar kortárs zene nemzetközileg is ismert három nevét; és egyben a most megjelenő újrakiadás szép tisztelgés az éppen 2019. február 19-én 93. évét betöltő Kurtág György - és a január 2-án 75. születésnapját ünneplő Eötvös Péter előtt.
A lemez egy egyszeri, ünnepi pillanatot örökít meg: a híres New York-i Carnagie Hall Zankel termében, az Extremely Hungary rendezvénysorozat keretében adott koncerten került rögzítésre 2009. január 31-én.
Két Ligeti darab: a Melodien és a Csellóverseny; valamint Kurtág György két dalsorozata: A boldogult R. V. Truszova üzenetei és Anna Ahmatova Négy verse került előadásra és felvételre - a szerzőként is elismert Eötvös Péter vezényletével, az UMZE Kamaraegyüttes, Perényi Miklós, és Natalja Zagorinszkaja tolmácsolásában.
A két ma már klasszikusnak számító erdélyi magyar zeneszerzőt nemcsak alkotói, de baráti viszony is fűzte egymáshoz - és a hozzájuk ugyancsak kötődő harmadik kortárs zeneszerzőnk, aki műveiket itt vezényli, ugyancsak erdélyi gyökerekkel bír. Ligeti nagy hatással volt Kurtágra, aki azonban a saját útját járta - s bár természetesen később lett világszerte ismert: ebben az ismertségben és elismertségben fontos szerepe van két, mára már „modern zenei klasszikusnak" nevezhető dalciklusának.
Ligeti ugyancsak „modern klasszikusnak" mondható, 1966-ban keletkezett Csellóversenye kontrasztos, markáns hatásokat felvonultató mű; míg a Melódiák a szerző zenei nyelvezetében hozott újdonságot dallamidézeteivel - melyek a mikropolifonikus komponálásmódba épülnek bele, vagy rakódnak rá annak szövetére.
Komlós József JR