Ideje leváltani a járműflottát?

A céges autók kiválasztásánál ma már számtalan szempontot figyelembe kell venni. Az elmúlt évek egyértelműen az elektromos járművekről szóltak, a fenntarthatóság, a környezetvédelem mindennél fontosabb lett. Ez természetesen az egészségünk miatt sem elhanyagolható, a minél kevesebb károsanyag-kibocsátásra kell koncentrálni.
Hogyan szerezzük be hatékonyan a következő céges autót?
Természetesen minden vállalkozó azt a lehetőséget keresi, amely keretein belül költséghatékonyabban vásárolhatja meg a kinézett járművet. Erre tökéletes megoldást nyújt a nyíltvégű lízing, amely a Lizingo.hu segítségével is elérhető. Ha megnézzük a honlapot, bővebben tájékozódhatunk a témában.
Az új vagy 8 évnél fiatalabb használt autót a tulajdonostól vagy a kereskedőtől is megvásárolhatjuk. A legfontosabb, hogy a teljes vételárról 27%-os áfakulccsal kiállított áfás számlát adjon a magyar eladó. Az nem számít, hogy az autó külföldről behozott vagy hazai.
Ráadásul ezzel a konstrukcióval duplán jól járunk. Egyrészt a kezdő befizetés és a havi lízingdíjak áfatartalma akár teljes egészében levonható, ha a személyautó legfeljebb 8 éves, a lízingbevevő vállalkozás áfalevonásra jogosult. Másrészt az áfafinanszírozás költségeit is megspórolhatjuk.
A finanszírozó, a szállítói számla alapján már a futamidő elején egy összegben visszaigényli a jármű teljes áfáját az adóhatóságtól. Ennek köszönhető az, hogy a visszaigényelt áfa után nem számítanak fel kamatot.
Az aktuális havi tőketörlesztés áfáját (!) kamatmentesen fogjuk törleszteni. A kamatszámítás alapja ugyanis nem a bank által folyósított bruttó vételárrész lesz, hanem annak áfával csökkentett, nettó része. A gyakorlatban ez azt fogja eredményezni, hogy akár 10-15%-kal kevesebb kamatot fizetünk vissza a nyíltvégű pénzügyi lízing választásával, mint egy azonos futamidejű, zártvégű változat esetén.
Nagy odafigyelést igényel
Nagyon fontos kiemelni, hogy a nyíltvégű lízing igénylése és törlesztése során sokkal több tényezőre kell figyelni, mint egy zártvégű választásánál. Mindenképpen szükség lesz egy pénzügyi tanácsadó bevonására, hogy elkerüljük az adóbírságot, illetve az átminősítést, ha például az előtörlesztés jogával élünk, mivel ilyenkor a NAV később termékértékesítéssé minősítheti az ügyletet.
Különösen nagy a kockázata akkor is, ha a járművet saját maga vásárolja meg a finanszírozótól maradványértéken a futamidő végén. Általában a legjobb választás az, ha ezt a jogot egy harmadik személynek adjuk át.
Mi a helyzet a maradványértékkel?
Ez már a szerződéskötéskor rögzítésre kerül, így tudni fogjuk, hogy a futamidő lejártával pontosan mennyiért lehet megvásárolni a lízingtárgyat. Ezzel a vásárlási joggal akár a lízingbevevő is élhet, de az előbb említett okok miatt ezt nem javasolt megtenni. Ki kell emelni az is, hogy a maradványérték áfája már nem levonható, mivel ahhoz kapcsolódóan termékértékesítés valósul meg.