A válság után versenyelőnyt jelenthet, ha egy KKV most elkezd digitalizálódni

Vissza a címlapra

Sosem volt még ennyire fontos, hogy egy-egy vállalkozás képes legyen a folyamatait digitalizálni. A koronavírus-járvány a KKV-kat modern IT eszközök és módszerek használatára kényszerítette. Czimbalmos Levente, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Modern Vállalkozások Programjának szakmai vezetője úgy látja, aki most körültekintően fejleszt, az később versenyelőnyhöz juthat. Az MVP tanácsadói hálózata az új körülményekhez igazodva továbbra is működik. A cél, hogy minél több cégnek segítsenek a digitális átállásban.

- A vállalkozásoknak a kialakult koronavírus-járvány miatt nagyon nagy szüksége van a digitális megoldásokra. A Modern Vállalkozások Programja szakmai vezetőjeként hogyan látja a jelenlegi helyzetet?

- Négy éve dolgozunk azon, hogy digitális eszközök bevezetésére ösztönözzük a vállalkozásokat. Első sorban szemléletformáló tanácsadói, szakértői tevékenységet végzünk, és most látjuk azt, hogy a krízis miatt a cégek végre elkezdték a megfelelő helyén kezelni a digitalizációt. Ez alatt azt értem, hogy minden cégvezető otthonra költöztette vagy költözteti a vállalkozását, és nem csak a saját-, hanem a munkavállalói otthonába is. Mindez digitális eszközök használata és megléte nélkül nem megy.

A járvány miatt elindult folyamatoknak a vállalkozások szempontjából kettős hatást jósolunk. Lesz egy közvetlen hasznossága, amit már tapasztalunk is, hiszen elfogytak az eszközök a boltok polcairól. És lesz egy másik közvetett hatása is. Hisszük, hogy az a vállalkozás, aki most innovatív, nyit az érintésmentes eszközök, a webes értékesítés vagy az elektronikus fizetés irányába, az adott esetben ebből hosszabb távon versenyelőnyt is kovácsolhat.

- Kell- e változtatni valamit a programon belül ahhoz, hogy minél gyorsabb és minél célzottabb segítséget tudjanak adni a KKV-knak?

- Az első dolgunk az volt, hogy megvizsgáltuk az ügyfélkörünket és azokat a szállítóinkat, akik az informatikai, infokommunikációs ágazatot reprezentálják. Feltérképeztük, hogy mi is az ő perspektívájuk és ezekre próbáltunk meg válaszokat adni. Azt tapasztaltuk, hogy a bajba jutott vállalkozások, és azok is, akiket felkészültebben ért a válság, mentik át magukat az online térbe. Nyilvánvaló volt, hogy az első néhány hét arról fog szólni, hogy eközben alapvető informatikai problémákkal találkoznak. Ilyenek például, hogy nem elég a sávszélesség otthon, nincsenek megfelelő eszközök. Nekünk is az ilyen jellegű esetekre kellett fókuszálni, ezért indítottunk egy olyan digitális segélyvonalat, ami munkaidőben alapvető informatikai segítséget nyújt a vállalkozásoknak. Most erre van a legnagyobb szükség, ezt a segélyvonal népszerűsége is mutatja.

- Hosszú távon hogyan alakul, formálódik majd a program, hiszen ahhoz, hogy a cégek a válság után újra tudjanak indulni, el tudjanak jutni a válság előtti állapotokhoz komplexebb megoldások kellenek.

- Ebben a helyzetben senkitől nem várható el, hogy most kezdjen el költséges informatikai megoldásokba invesztálni. A kormány felismerte ezt, és igyekszik nem csak a saját költségvetéséből, hanem az európai uniós forrásokból is csoportosítani bizonyos válságkonstrukcióra. A kormány terveiben a digitalizáció a gazdaság újraindításának, élénkítésének egyik eszközeként szerepel, éppen ezért meg fognak jelenni olyan pénzügyi eszközök, amelyek kimondottan az infokommunikációt támogatják vállalati oldalon, és nagyon kedvezőek lesznek. A lehetőség ezeknek a cégeknek tehát akkor is adott a fejlesztésre, ha a saját költségvetésükben erre nincs forrásuk.

- Négy éve megy a program. Hány vállalkozást értek el eddig, hány rendezvényt szerveztek, és milyen kitűzött célok és számok vannak a jövőre nézve?

Beszédes számaink vannak. Az elmúlt négy évben lement 250 rendezvényünk. Ez lesz a jövőben a legnehezebb feladat, mert ezeket nehéz átültetni az online térbe. Meg fogjuk próbálni, de ez most még kísérleti fázisban van. A Modern Vállalkozások Programjában 16 ezer vállalkozás regisztrált, ebből 11 500 már túl van a mi informatikai auditunkon. Az a célunk, hogy ezt gazdagítsuk, és erre jó esélyeink is vannak, hiszen a tanácsadást bizonyos ágazatokban könnyedén el lehet végezni akár virtuálisan is. Első sorban ott, ahol nincs szükség a cég működésének terepi áttekintésére. A szolgáltató szektor erre kiváló lehetőség.

- Milyen fórumokon lehet elérni a programot?

- A gyűjtőportál a www.vallakozzdigitalisan.hu. Emellett van egy blogunk, ami a segélyszolgálati tevékenységünkhöz kapcsolódik. A gyűjtőportálon kiemelt helyen van a segélyvonal, de megtalálják az online webináriumainkat is. Illetve innen érhetőek el azok a díjmentes felajánlások is, amelyeket az infokommunikációs ágazatban tevékenykedő szállítóink tettek. Jelenleg húsznál is több olyan megoldást kategorizáltunk, ami a KKV-kat hivatott segíteni, de a szám napról-napra növekszik. Hiszünk benne, hogy krízisben a lehetőség. Keressenek bennünket, hogy segíthessünk kihasználni a digitális megoldások nyújtotta előnyöket vállalkozásuk számára.

Forrás: infoter.hu