Nemzetközi Kerámiaművészeti Szimpózium 2025.

Vissza a címlapra
Nemzetközi Kerámiaművészeti Szimpózium 2025.

2025. augusztus 4 - 29. között rendezik meg a Nemzetközi Kerámiaművészeti Szimpóziumot Kecskeméten, a Kecskeméti Kortárs Művészeti Műhelyek - Nemzetközi Kerámia Stúdió és a Kortárs Kerámiaművészetért Alapítvány szervezésében.

Az idei, négyhetes szakmai program központi témája a „struktúrák és felületek", mely az anyag és forma kapcsolatát, valamint a felületképzés esztétikai és tartalmi jelentőségét állítja középpontba. A meghívott művészek alkotói szemléletére jellemző a rendszerszerű formálás és a szerkezeti gondolkodás, amit az agyag, mint médium, különösen jól támogat.

A szimpózium a generációk közötti párbeszédre is épít: tapasztalt mesterek és fiatal tehetségek közösen dolgoznak a Nemzetközi Kerámia Stúdióban - a világ egyik legrégebbi és hazánk egyetlen egész évben működő kortárs kerámiaművészeti központjában. A program zárásaként - 2025. augusztus 28 -án, csütörtökön - a Kápolna Galériában nyíló kiállítás és a megrendezésre kerülő Nyílt nap enged betekintést az alkotások háttérfolyamataiba előadásokon, technikai bemutatókon és beszélgetéseken keresztül, élő kapcsolatot teremtve művész és közönség között.

2025. évi Nemzetközi Kerámiaművészeti Szimpózium meghívott művészei:

Füzesi Zsuzsa (HU) világszerte elismert magyar-svájci keramikusművész, aki Pécsett és Svájcban él és alkot. Diplomáját 1979-ben szerezte a magyar Iparművészeti Főiskolán, 2008-ban PhD fokozatot szerzett a Pécsi Tudományegyetemen. Füzesi Zsuzsa művészete a fraktál felépítésű porcelánobjektumokon keresztül vizsgálja az anyag önhasonlóságát, a térbeli ismétlődések dinamikáját, valamint az agyag belső struktúráinak életteli átalakulását. Alkotásai egyszerre szoborszerűek és organikusak, a mozgás vizualizációi, amelyek a mikrovilág jelenségeit makroszinten jelenítik meg.

Anca Ion (SP) spanyol keramikusművész munkáiban a természet formavilágát és a fenntarthatóság kérdéseit ötvözi. Alkotásai organikus formákra építenek, a természetes textúrák és struktúrák újraértelmezését célozzák meg. Munkásságát olyan történelmi és tudományos források táplálják, mint a görög mitológia, az archeológiai leletek, Charles Darwin természetmegfigyelései és az élővilág formáinak tudományos vizsgálata. Alkotásai nemcsak esztétikai élményt nyújtanak, hanem mélyebb gondolatokat is ébresztenek a természet és az ember kapcsolatáról.

Kecskeméti Sándor (HU) nemzetközileg elismert, Munkácsy-díjas keramikus és szobrászművész, a kortárs magyar kerámiaművészet ikonikus alakja. A Magyar Iparművészeti Főiskolán végzett kerámia szakon 1972-ben. Pályája során egyedülálló módon ötvözte a hagyományos kézműves technikákat a kortárs formaérzékenységgel és kísérletező attitűddel - számára az anyag nem pusztán eszköz, hanem gondolkodásmód is. Munkáiban gyakran jelennek meg építészeti motívumok, melyekből finom növényi vagy antropomorf formák bontakoznak ki, a feszültség és az egyensúly dinamikájának állandó játékával kiegészülve.

Ljubica Jocić Knežević (SRB) szerb keramikusművész a Belgrádi Művészeti Egyetemen szerzett kerámiaművészeti mesterdiplomát, majd 2018-ban PhD fokozatot kapott alkalmazott művészet és design területen. Jelenleg az egyetem adjunktusaként oktat kerámiaművészetet. Munkássága során kivételes finomságú, absztrakt kompozíciókat hoz létre, melyek központi elemei az egész alakzatra hasonlító, fekete‑fehér porcelántömbökbe szőtt dinamikus struktúrák. Kísérleti formanyelve a hagyományos és a kortárs kerámia összefonódására épül, erőteljes vizuális kontrasztokra alapozva.

Jianshen „Jackson" Li (CN) kínai keramikusművész munkáiban a tradicionális kínai kerámiatechnikákat kortárs művészi kifejezésmódokkal ötvözi. Alkotásaiban visszatérő motívum a kulturális identitás, a kerámiaművészet története, valamint a hagyomány és modernitás viszonya. Jackson Li a világhírű Jingdezhen - Sanbao Nemzetközi Kerámia Művészfalu alapítója és vezetője, aki művészként és kulturális közvetítőként is kulcsszerepet játszott abban, hogy Sanbao és általa Jingdezhen a nemzetközi kerámiaművészet egyik fontos centrumává váljon.

Máder Barnabás (HU) székesfehérvári kötődésű porcelántervező a Magyar Iparművészeti Egyetemen szerzett szilikátipari tervező-, illetve design menedzseri végzettséget. Oktatói tevékenysége révén több generáció fiatal keramikusát inspirálta, 2015 óta a Jaschik Álmos Művészeti Szakgimnázium és Technikum, valamint 2018 óta a Budapesti Metropolitan Egyetemen tanára. Máder Barnabás művészete a finomság és törékenység vizuális kifejezésére épül térszerkezetet és perforált mintázatokat ötvöző porcelán alkotásaival. Az anyag és a forma közt feszülő dinamikát vizuális metaforák formájában közvetíti. Jelenleg a Magyar Művészeti Akadémia művészeti ösztöndíjasa.

Maruša Mazej (SLO) szlovén keramikusművész 2021-ben mesterfokozatot szerzett a ljubljanai Akadémia Alkalmazott Művészetek Tanszékén. Munkáival rendszeresen szerepel hazai és nemzetközi kiállításokon. Maruša saját kerámiatermékeket készít, önálló alkotói tevékenysége mellett megbízott oktatóként tanít a ljubljanai Képzőművészeti és Formatervezési Akadémián, az Alkalmazott Művészetek Tanszék kerámia szakán. Művészi munkája a véletlen és a tudatos alakítás közti szimbiózis eredménye. Alkotásai a kortárs világ ellentmondásait hordozzák: azt az állandó törekvést, mely az analóg/kézi és a digitális/technológiai metódus között kíván egyensúlyt találni.

Simon Zsolt József (HU) diplomáját a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (MOME) szerezte meg, ezt követően pedig ösztöndíjat nyert Indonéziába, mely időszak erősen hatott a művészetére. Délkelet-ázsiai tanulmányai során különféle új eljárásokat és látásmódokat sajátíthatott el, melyekből inspirálódva saját technikát tudott kifejleszteni. Zsolt művészete a mozgásból születik. Munkájában a test ritmusa és az anyag közti kapcsolat szinte koreografált mozdulatsorrá alakul. Amikor mozgást tanít vagy ő maga gyakorolja, azt a tér formálásaként éli meg - szobrászként nemcsak az anyaggal, hanem a körülötte lévő térrel is dolgozik.

Galéria (8 kép)

Összes kép letöltése