X. Robotprogramozó Országos Csapatverseny döntője a Bányaiban

Vissza a címlapra

2019 április 27-én, szombaton a kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium megrendezte a X. Robotprogramozó országos csapatverseny döntőjét a közoktatás 5-8. évfolyamára járó diákok számára.

A versenyre idén 117 csapat nevezett, ami az eddigi országos csúcs, és a hazai szervezésű versenyek közül a kecskeméti a legnagyobb. Az iskolai fordulók után a legjobb robotprogramozó csapatok érkeztek a döntőre. A 2010-ben megrendezett első verseny óta minden évben nőtt a résztvevők száma. Egyre több iskola ismeri fel, hogy a jövő mérnökeinek képzését, motiválását a műszaki tudományok felé már kisiskolás korban el kell kezdeni. A döntő fordulón, mintegy 40 intézmény, 70 csapata mérkőzött meg. Résztvevők érkeztek Sopronból, Hajdúböszörményből, Gyöngyösről, Budapestről, Miskolcról, Szegedről...

Szinte teljes volt az ország lefedettsége. Ez is mutatja, hogy egyre többen felismerik a programozásban, kódolásban, robotikában rejlő jövőt és lehetőségeket. A kecskeméti verseny egyedülálló abban a tekintetben, hogy itt a diákok programozói, kódolási tudásukat bizonyítják a robotika eszközeinek segítségével. A verseny megrendezéséhez számos szponzor nyújtott segítséget, így valamennyi résztvevő (mintegy 200 diák és 50 felkészítő tanár) az oklevélen kívül tárgyjutalmat is kapott.

A versenyen MINDSTORMS robotokat kell a csapatoknak programozni. Egy nagyméretű tesztpályán különböző akadályok és vonalhálózat között kell a konstrukcióknak manőverezni úgy, hogy megoldják a néha mérnöki és informatikai szempontból sem egyszerű feladatokat. A robotok önállóan működnek, nincs távirányítás. A vezérlő programokat a diákok írják számítógépen, majd a robotra feltöltve a programot, az már önállóan hajtja végre az utasításokat. Érzékelőivel képes tájékozódni a környezetében és a külső szemlélő számára már-már intelligensnek tűnő viselkedést is tud produkálni.

Mindezt 5-8. évfolyamos diákok által készített algoritmusok alapján. A jövő fejlesztőmérnökei közül sokan itt voltak a Bányaiban a versenyen, hiszen ezek a diákok valószínűleg a most megszerzett tudásukat és motivációjukat felhasználva az informatikai, mérnöki pályán fognak elhelyezkedni. Az a tudás, amit megszereztek jelentős előnyhöz juttatja őket a későbbi tanulási útjuk során.

A szakmai zsűri egyöntetű véleménye szerint a döntőn szereplő diákok programozói tudása évről-évre jelentősen fejlődik, és olyan absztrakt gondolkodásról és algoritmizálási tudásról tanúskodik, amire az oktatásunknak igen nagy szüksége van.

Nemzetközi összehasonlításban a magyar diákok a robotprogramozás terén felveszik a versenyt bármely más ország hasonló korú diákjaival. Erről győznek meg minket azok a robotika sikerek, amelyeket a közelmúltban több világversenyen értek el diákjaink. A versenyen résztvevő iskolák folyamatosan bővülő köre pedig azt bizonyítja, hogy az eszköz és módszer nem csak néhány kiválasztott iskola hobbija, hanem lelkes tanárok irányításával gyökeresen átalakíthatja az informatikaoktatást.