Tormási Attila: Első az ügyfél, hiszen belőlük élünk
Lehet, hogy egyszer majd játékfilm alapötletét is adja Tomási Attila kalandos élete. Az egykor Magyarországról még disszidálni akaró, majd autószerelő kisiparos engedélyt szerzett, és ennek birtokában Budapestről vonattal, hátizsákban kurens autóalkatrészeket Kecskemétre szállító „aranykezű" szerelő ma a város egyik legmegbecsültebb polgára. Az életéről mesélt 2021. október 20-án, szerdán délután a Neumann János Egyetemen rendezett MKT Buisness Szerda programban.
Tormási Attila 25 éves korában, 1970. április 3-án kapta meg az autószerelő kisipari engedélyét Kecskeméten, meglehetősen kalandos úton, a szocialista bürokrácia útvesztőit járva.
„Ha nem jött volna össze, akkor B- verzióként volt egy meghívólevelem, és Németországba akartam disszidálni. Csak az erős szülői kötődésemnek köszönhető, hogy végül itthon maradtam" - nyilatkozta korábban.
Még 1968-ban tett mestervizsgát, majd 1975-ben a mestervizsga-bizottság tagjává, 1980 után pedig már az elnökévé választották.
Az 1970-es években a műhelyében gyártott gokartokkal versenyzett, és egyedüli volt az országban a gokartosok közt, aki kimehetett az Európa-bajnokságra, Lengyelországba. Neki és csapatának köszönhető, hogy megépült a kecskeméti gokartpálya.
Tíz évig dolgozott a saját autószerelő műhelyében a szülői háznál a bátyjával, majd 1980-ban megvásárolta a Csáktornyai utca 69. szám alatt található műhelyt, ahol korábban inas volt. Öt év múlva már heten dolgoztak a szervizében.
1990-ben a cége kibérelte a megyei tanács egykori garázsát a Jász utcában, majd öt év után megvásárolta ezt. Itt van jelenleg a Tormási Autóház karosszéria- és fényezőüzeme. Majd 1993. március 5-én a Jász utcában hivatalosan is megnyílt az Opel Tormási Autószalon. Ahhoz, hogy az akkori KÉSZ Kft. által megépített, referenciaértékű szalon megvalósulhasson, 1 millió márka hitelt - ez akkor 51 millió forint volt -, vett fel egy német banktól. Ami azután két év alatt, többszöri forintleértékelést követően 91 millióra növekedett.
Az Opel Tormási Autószalon 1990-ben Közép-Kelet Európa első Bosch szervize lett, 1991-ben pedig szerződést kötött az Opellel.
A mai napig vannak olyan kollégái, akikkel több évtizede dolgoznak együtt. Fia, Attila a műhelyben végigjárta a ranglétrát, majd műszaki vezető lett, ma pedig már ő a cég ügyvezetője. Itt dolgozik a lánya, Edit humánpolitikai menedzserként, valamint az unokaöccse, ifj. Tormási László is, aki a cég informatikusa.
A 2000-es évek elején a Tormási családi vállalkozás már négy márkát forgalmazott és éves szinten 1100 új autót adtak el. Ami azután a 2008-as válság idején 190-re csökkent.
És a jelen: a nyilvános céginformációk szerint a Tormási Kft. nettó árbevétele 2020-ban 4.943.510.000 forint volt. Tormási Attila azt vallja, amit az ötven év alatt elért, azt ügyfeleinek köszönheti. Hiszi, hogy becsületes, tisztességes munkával lehet csak minél több ügyfelet megtartani. "Mert autót eladni bárki tud, de az ügyfeleket megtartani már nem olyan egyszerű" - mondja.
- A legfontosabb, hogy a szervizben elégedettek legyenek az ügyfelek, mert akkor biztosan nálam fognak majd autót cserélni. Ahogy a kollégáimat, úgy az ügyfeleimet is meg akarom tartani. A kisipari gondolkodásmódomat igyekszem átadni a kollégáimnak: első az ügyfél, hiszen belőlük élünk!