Szeretet- és közösségi szolgálatra felkészítő csendesnap a Refiben

Vissza a címlapra

Kecskemét - „ÉLET-LECKÉK" címmel rendeztek úgynevezett csendesnapot a Kecskeméti Református Gimnáziumban. Erre a napra országos szervezetek képviselői közül hívott meg tapasztalt vendégelőadókat a gimnázium, akik közreműködésével rendhagyó interaktív órákon ismerkedhettek meg a diákok a mozgáskorlátozottak, a fogyatékkal élők, illetve a társadalom perifériájára szorultak életével.

- A közösségi szolgálatra való felkészítés során azt tapasztaltuk, hogy a fiatalokban nagy a tettrekészség és a segítőkészség, de szorongást keltenek azok a helyzetek, amikor sérült, idős, beteg, vagy éppen a társadalom peremére szorult emberekkel kell találkozniuk - mondták el hírportálunknak a szervezők, Jánosyné Bánszky Zsuzsanna tanárnő és Vincze Árpád református lelkész, hitoktató. - Fontosnak tartjuk, hogy a fiataloknak lehetőséget biztosítsunk arra, hogy észrevegyék, hogy minden emberi élet egyformán értékes és különleges is egyben. Az egyes embereket pedig ne csak látható hiányosságaik alapján ítéljék meg, hanem ismerjék meg értékességüket, egyénenkénti tehetségüket, képességeiket, egyedi tulajdonságaikat, amely csak személyes kapcsolat révén lehetséges.

A csütörtök délelőtti program az iskolában és a KREK Református Gyülekezeti Központjában 20 állomáson zajlott. A tanulók ezen a napon kipróbálhatták, hogy milyen látás nélkül kenyeret kenni, kéz nélkül festeni, vagy kerekesszékkel közlekedni. A meghívott vendégek fogyatékkal élő, vagy a társadalom peremén, kirekesztettségben élő, illetve ezen határterületeken dolgozó személyek voltak. Beszélgetések, ügyességi játékok, kézműves foglalkozások, sajátos sportolási lehetőségek keretei között találkoztak velük az iskola diákjai. Személyes élmény megélésével tették számukra lehetővé a programok szervezői, hogy fejlesszék empátia-készségüket.

A másik sorsának megismerése, nehézségeinek megtapasztalása révén elfogadóbbá, empatikusabbá válhatnak ugyanis a fiatalok. A személyes találkozás, a közös tevékenységek, közös élmények megtapasztalása csökkentik az előítéleteket, elmélyítik az egymás iránti tiszteletet, növelik a felelősségérzetet. A személyes kapcsolatban elengedhetetlen a kommunikációs készségek gyakorlása. A segítő és a segített különböző képességei és hiányosságai miatt elkerülhetetlen az alkalmazkodás, a türelem fejlődése.

A programok között egyebek között volt szájjal festés, séta fehér bottal, vak akadálypálya, séta vakvezető kutyával, mozgáskorlátozott akadálypálya. Valamint beszélgethettek a fiatalok hajléktalanokkal, fogyatékosokkal és idős emberekkel is.

A gimnáziumban a program a MOL által létrehozott, a társadalmi felelősségvállalás támogatását célul kitűző „Új Európa Alapítvány KÖSZ! Program 2014" keretében kiírt pályázat támogatásával valósulhatott meg.