Sikeres szakmai napot rendezett az iparkamara a turizmus és vendéglátás szereplőinek Kecskeméten
Tartalmas szakmai napot tartott a Bács-Kiskun Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara (BKMKIK) 2025. november 18-án, ahol a turisztikai és vendéglátóipari vállalkozások, szálláshely-szolgáltatók, valamint a területükön dolgozó pénzügyi és számviteli szakemberek gyűltek össze a kamara kecskeméti székházában. A rendezvény célja az volt, hogy gyakorlati tudást, naprakész információkat és inspirációt adjon a szektor szereplőinek, a működés hatékonyságának növelésétől az új pénzügyi lehetőségeken át az adózási kérdésekig.
A jövő kulcsa: kitartás és innováció
A szakmai napot Slonszki Attila, a BKMKIK Kereskedelmi Tagozatának elnöke nyitotta meg. Beszédében kitartásra és innovációra ösztönözte a megjelenteket, kiemelve a Bács-Kiskun vármegyei turizmus dinamikus fejlődését.
Slonszki Attila kiemelte: „Az elmúlt évek tanulsága, hogy a COVID-19 járvány után a turizmus újraépítése nem volt könnyű feladat. Mégis, Bács-Kiskun vármegye példája azt mutatja, hogy kitartással és innovációval a növekedés lehetséges. A turizmus nem csupán számokból áll. Minden vendégélmény mögött ott van a gazdasági hatás, a munkahelyek, és a közösségépítés ereje."
Az elnök részletesen ismertette a vármegye 2024-es eredményeit, amelyek Kecskemét példáján is jól láthatók voltak. A turisztikai szálláshelyeken 384 ezer vendég fordult meg, akik közel 895 ezer vendégéjszakát töltöttek el. Ebből a vendégforgalom 74 százaléka belföldi volt, de stabilizálódott a külföldi piac is, ahonnan 98 ezer vendég érkezett: főként Németországból, Romániából és Lengyelországból.
A turizmus kecskeméti sikereiről az elnök hozzátette: „Kecskemét példája különösen inspiráló: 2024-ben a vendégéjszakák száma 14-15 százalékkal nőtt, miközben a külföldi vendégek száma 20 százalékkal emelkedett. A szállodai szobák kihasználtsága 38-ról 56 százalékra ugrott, ami azt mutatja, hogy a kínálat bővülése mellett a kereslet is erősödött."
A fejlődés kulcsát a fejlesztésben és együttműködésben, valamint a fenntarthatóságban és innovációban jelölte meg.
Gyakorlati tudás két szekcióban
A rendezvény két, fókuszált szekcióban folytatódott: a Vendéglátás és a Szálláshely szekcióban. A résztvevők friss, naprakész információkat szerezhettek többek között adózási és jogi kérdésekről, innovatív technológiai megoldásokról, pénzügyi támogatási lehetőségekről és munkaerő-megtartásról.
Vendéglátás szekció
A vendéglátás résztvevői Várhelyi Miklóstól, az Étrend Magyar Konyhafőnökök Egyesülete zsűri igazgatójától, olimpiai bajnok, mesterszakácstól hallhattak az ágazat együttműködési lehetőségeiről, valamint a szakmai életpályamodell és a munkaerő megtartásának fontosságáról.
Juszkó Anita, a Four Points by Sheraton Kecskemét Hotel és Konferencia Központ general managere a „Turbózd fel a vendéglátást!" címmel tartott előadásában az AI eszközök vendégélményben és működési hatékonyságban rejlő lehetőségeit mutatta be. Szó volt továbbá az új finanszírozási megoldásokról (mint például a Kisfaludy Turisztikai Hitelközpont termékei 2,5 százalékos kamattal), valamint Blendea Károly kreatív chef a forgalomnöveléshez szükséges legújabb konyhatechnológiai újdonságokról adott tájékoztatást.
Szálláshely szekció
A szálláshely-szolgáltatók számára kulcsfontosságú adózási és jogi kérdéseket Horváthné Huszka Bernadett, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szakértője foglalta össze.
Az előadás kitért a tevékenység megkezdésének szabályaira, a bejelentésekre, a tevékenység végzésének formáira, valamint a különböző jövedelemadózási formákra (önálló tevékenység, átalányadózás, KATA). Részletesen szó volt a számla- és nyugtakibocsátásról, a pénztárgép-használatról, az idegenforgalmi adó és az előlegek kezeléséről. Kiemelt figyelmet kapott az Airbnb és Booking jutalékának áfa-kezelése, az áfalevonási jog, a turizmusfejlesztési hozzájárulás, valamint az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai.