Robotprogramozók versenye a Bányaiban

Vissza a címlapra
Robotprogramozók versenye a Bányaiban

Kecskemét - A Bányai Júlia Gimnázium rendezte meg a VI. Robotprogramozó országos csapatverseny regionális döntőjét a közoktatás 5-8. évfolyamára járó diákok számára.

- A versenyt hagyományteremtő céllal indítottuk 2010-ben. Az idei tanévben több, mint 80 csapat nevezett az ország teljes területéről: 32 iskola 200 diákja jelentkezett - mondta el hírportálunknak Kiss Róbert, a verseny szervezője. - A jelentkezők számát tekintve rendezvényünk az ország legnagyobb robotversenyévé vált, amelyre a legjobb általános iskolás korú programozók neveztek be.

A nagy jelentkezőszámra való tekintettel az idei tanévben a versenyt az ország három városában egy időben rendezték és a regionális fordulókból a legjobbak jutottak be az áprilisi döntőbe. A kecskeméti helyszín volt a legnépesebb, a jelentkezők fele érkezett a szombati fordulóra. Ez mintegy 110 diákot és 25 felkészítő tanárt jelentett.

A cél az volt, hogy a tehetséges, informatika, programozás, reáltudományok iránt fokozottan érdeklődő diákok számára lehetőséget biztosítsanak tudásuk, kreativitásuk bemutatására, összemérésére, valamint hogy népszerűsítsék a programozást és a mérnöki kompetenciákat.

- A Bányai Júlia Gimnáziumban a diákok 6. évfolyamon tanórán is ismerkedhetnek a robotikával, így 2009-ben országosan is egyedülállóan vezettük be a programozói tudás és az algoritmikus gondolkodás fejlesztésére a robotprogramozást - mondta el Kiss Róbert. - Az elmúlt hat évben elért nemzetközi és országos versenyeredményeink azt mutatják, hogy sikeresen. Tanulóink lelkesedése pedig alátámasztja a népszerűséget és az eszközben rejlő motivációt. A megvalósított oktatási koncepció jogosságát igazolja, hogy az új kerettanterv informatika részébe 2013-tól bekerült a robotika. A XXI. század egyik vezető tudományát nehéz lenne nélkülözni a hétköznapokban, ezért örülünk, hogy négy évvel megelőzve az országos döntést mi már elkezdtük tehetséges diákjaink felkészítését minderre.

A versenyre jelentkezett csapatok nagy száma azt mutatja, hogy egyre több iskola gondolja a robotika oktatási lehetőségeinek kihasználását fontosnak. Lelkes tanárok irányítása alatt mind több diák tartozik azok közé, akik az informatikának csak kevesek által értett, de szinte mindenki által használt területén képesek már tizenéves korban is komoly programozói tudást felmutatni.

A versenyről

A versenyen előre összeépített MINDSTORMS NXT robotokat kellett programozni úgy, hogy megoldják az akadálypályán kitűzött feladatokat. A robotok működését és az elkészített forráskódokat szakmai zsűri értékelte és pontozta.

Az egész napos verseny három kategóriában zajlott:

I. kategória: 5. évfolyamos tanulók

II. kategória: 6. évfolyamos tanulók

III. kategória: 7-8. évfolyamos tanulók

A verseny annyiban volt más, mint a hazai vagy nemzetközi robotversenyek, hogy itt a konstrukciók tervezése és építése nem kapott szerepet. A versenyen a programozás volt a döntő és a legjobb általános iskoláskorú robotprogramozók vettek részt a versenyen. A feladatok megoldása és az indulók nagy száma azt bizonyítja, hogy kisiskolás korban is lehet a robotikát és programozást magas szinten űzni és a kívülállók számára szinte már „varázslatnak" tűnő módon irányítani az oktatási célokra kifejlesztett robotokat.

Mindezt jól foglalja össze az a gondolat, amely a robotika oktatási bevezetését és a verseny elindítását is motiválta:

A jelen diákgeneráció az IKT eszközöket sok esetben kompetensebben használja, mint szüleik. Az internet és az IKT eszközök elterjedésével az információhoz jutás a XXI. század esélyeket megteremtő hatása. Az informatikai fejlesztések egyik legdominánsabb irányának a robotika fejlődése tűnik. Az oktatás szükségessége nehezen vitatható, hiszen a háztartásokban jelenleg is rengeteg olyan elektronikus eszköz működik, amely processzorvezérelt technológiára épül, a szórakoztató és kommunikációs elektronikától a fejlettebb háztartási gépekig. Ezen eszközök aránya egyre nő és a jövő generációjának a gombok nyomogatásán túlmutató kompetenciákkal kell rendelkeznie, hogy ne váljon mindez a „varázslat" és „misztikum" eszközévé, hanem az egyszerű eszközhasználó is lássa és tudja a mögöttes algoritmusok emberi kreativitásban rejlő működését.

A verseny végeredménye (az első 5-5 csapat)

5. évfolyam

Helyezés

Csapatnév

Iskola

Város

1.

Maugli

Barcsay Jenő Általános Iskola

Szentendre

2.

Programozz!-OK

Vörösmarty Mihály Általános Iskola

Orosháza

3.

LegoKockák

Batsányi János Gimnázium

Csongrád

4.

Alpha 2-esek

Medgyessy Ferenc Általános Iskola

Budapest

4.

Béta

Zsámbéki PKSZJ Iskola

Zsámbék

6. évfolyam

Helyezés

Csapatnév

Iskola

Város

1.

PRO grammozó FIúK

Zsámbéki PKSZJ Iskola

Zsámbék

2.

E-VaDúl

Bányai Júlia Gimnázium

Kecskemét

3.

Bagira

Barcsay Jenő Általános Iskola

Szentendre

4.

Rubik

Hunyadi János Általános Iskola

Báta

5.

flying butter

Bányai Júlia Gimnázium

Kecskemét

7-8. évfolyam

Helyezés

Csapatnév

Iskola

Város

1.

Balu

Barcsay Jenő Általános Iskola

Szentendre

2.

IQ Ninják

Bányai Júlia Gimnázium

Kecskemét

3.

ACE-V3

Apáczai Csere János Ált. Isk. és Gimnázium

Pécs

4.

MS Fazekas

Fazekas Mihály Gyakorló Ált. Isk. és Gimnázium

Budapest

5.

Elektrolit

Hunyadi János Általános Iskola

Báta