Robotprogramozó Országos Csapatverseny döntőjét rendezték Kecskeméten
2022. április 23-án, szombaton a kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium megrendezte a XIII. Robotprogramozó Országos Csapatverseny (ROCS) döntőjét a közoktatás 5-8. évfolyamára járó diákok számára. A versenyre idén 89 csapat nevezett. A hazai szervezésű robotika versenyek közül a kecskeméti a legnagyobb.
Tavaly a versenyt a járványhelyzet miatt online körülmények között rendezte meg az iskola, ami nem kedvezett a gyakorlati programozást és eszközöket igénylő rendezvénynek. Idén azonban ismét lehetővé vált a verseny kontakt formában történő megrendezése. A kétfordulós verseny döntőjébe az ország 30 legjobb robotprogramozó csapata érkezett.
A 2010-ben elindított első verseny óta 2019-ig, minden évben nőtt a résztvevők száma. A két év online formájú versenyei ugyan kicsit visszafogták a jelentkezők számát, de egyre több iskola ismeri fel, hogy a jövő mérnökeinek képzését, motiválását a műszaki tudományok felé már kisiskolás korban el kell kezdeni.
A versenyen MINDSTORMS robotokat kell a csapatoknak programozni. Egy nagyméretű tesztpályán különböző akadályok és vonalhálózat között kell a konstrukcióknak manőverezni úgy, hogy megoldják a néha mérnöki és informatikai szempontból sem egyszerű feladatokat. A robotok önállóan működnek, nincs távirányítás. A vezérlő programokat a diákok írják számítógépen, majd a robot már önállóan hajtja végre az utasításokat. Érzékelőivel képes tájékozódni a környezetében és a külső szemlélő számára már-már intelligensnek tűnő viselkedést is tud produkálni.
Mindezt 5-8. évfolyamos diákok által készített algoritmusok alapján. A jövő fejlesztőmérnökei közül sokan itt voltak a Bányaiban a versenyen, hiszen ezek a diákok valószínűleg a most megszerzett tudásukat és motivációjukat felhasználva az informatikai, mérnöki pályán fognak elhelyezkedni. Az a tudás, amit megszereztek jelentős előnyhöz juttatja őket a későbbi tanulási útjuk során.
A szakmai zsűri egyöntetű véleménye szerint a döntőn szereplő diákok programozói tudása évről-évre jelentősen fejlődik, és olyan absztrakt gondolkodásról és algoritmizálási tudásról tanúskodik, amire az oktatásunknak igen nagy szüksége van.
Nemzetközi összehasonlításban a magyar diákok a robotprogramozás terén felveszik a versenyt bármely más ország hasonló korú diákjaival. Erről győznek meg minket azok a robotika sikerek, amelyeket a közelmúltban több világversenyen értek el diákjaink. A versenyen résztvevő iskolák folyamatosan bővülő köre pedig azt bizonyítja, hogy az eszköz és módszer nem csak néhány kiválasztott iskola hobbija, hanem lelkes tanárok irányításával gyökeresen átalakíthatja az informatikaoktatást.
A verseny megrendezésének anyagi finanszírozása az NTP-TMV-21-0008 azonosítójú pályázatból valósult meg, az Emberi Erőforrások Minisztériuma és Nemzeti Tehetségprogram támogatásával.
Kiss Róbert, az országos verseny főszervezője