Projekthét volt a Piarista Iskolában az óvodától a gimnáziumig

Az elmúlt héten már harmadik alkalommal tartottak projekthetet a Piarista Iskolában, az óvodától a gimnáziumig. A tanulás ezekben a napokban nem tanórai keretek között zajlik, hanem intézményrészenként más beosztásban, de mindenütt kooperatív keretek közt, projektpedagógiai módszerekkel.
Az óvodában intézményi szinten rendezték a közös projektet, az általános iskolában pedig évfolyamonként közös témában, de osztálykeretekben tanulnak együtt ilyenkor a diákok. A gimnáziumban viszont a kilencedik-tizenegyedik évfolyamon a pedagógusok által kínált témákhoz szabadon csatlakoznak a diákok, azaz különböző évfolyamon tanuló diákok dolgoznak együtt csoportokban.
Az iskola által választott módszertan és felkészülés a katalóniai piarista iskolák SUMMEM projektpedagógiai modelljére épül, és a nevelőtestület évről évre fejlődik az előkészítésben, megvalósításban a diákokkal együtt. A projektek egy központi kérdésre épülnek, amit a pedagógusok készítenek elő. A hét feladata erre a kérdésre választ keresni.
Ez a kérdés nyitott, és lehetőleg olyan, amit a mesterséges intelligenciával nem lehet egyszerűen megválaszolni. A megválaszolásához szükség van ismeretek megszerzésére, folyamatok megértésére és okok feltárására is, hogy végül a diákok saját válaszaikat tudják adni. A diákoknak szabadsága van az út megválasztásában, akár a kérdést is alakíthatják, saját kérdéseiket is feltehetik, sőt cél is, hogy feltegyék.
Ezen a héten ugyanúgy tanulás volt, mint a többi tanítási napon, csak itt olyan tanulási eredményeket célztak meg, amelyek egyébként a "tananyag elsajátításában" talán háttérbe szorulnak. Ilyenek a kritikus gondolkodás, a kooperatív együttműködés, a kérdezés, a problémamegoldás, a prezentáció, az önálló döntések, a tanulási folyamat alakításában való felelősségvállalás. A diákok a hét elején saját tanulási céljaikat is megfogalmazzák, és a hét végén önértékelést és társértékelést végeznek, valamint visszajeleznek arról, hogy a projektpedagógia egyes szempontjai meglátásuk szerint mennyire érvényesültek a projektjükben.
A hét a performatív pedagógiai kereteiben is zajlik, azaz a diákok olyan produktumokat hoznak létre, amit szélesebb közönségnek is bemutatnak. A gimnáziumban a pénteki napon minden csoport 7-8 perces, előre hanggal felvett prezentációban mutatta meg a hét eredményeit, reflektált a tanulási folyamatra társai előtt. A jelenlévők pedig kérdéseket tettek fel, amelyre ők válaszoltak.
Egyes projektekben nemzetközi együttműködés is megvalósul, hisz a projektekben részt vesznek a két hónapra az iskolában tanuló katalán diákok, és kifejezetten a projekthétre a szlovákiai Privigyéről is érkezett két diák, akik egy-egy természettudományos projektbe csatlakoztak be. Ezekben a projektekben angolul vagy kétnyelvűen folyt a héten a munka, és a prezentációk is angolul készültek.
De nem csak külföldi vendégek voltak: a kiskunhalasi Szilády Áron Gimnáziumból is érkezett négy diák természettudományos projektekhez a hétre, a Selye János Diáklaborhálózat Duna-Tisza-közi konzorciumában megvalósuló együttműködés keretében. Szintén ehhez a projekthez és konzorciumi együttműködéshez kötődött, hogy egy fizikai témájú projekt a Bányai Júlia Gimnázium diáklaborjában valósult meg.
A spanyolországi Tafalla piarista iskolájának két tanára is részese lett a hétnek. Csütörtökön és pénteken előkészítő látogatás keretében jártak az iskolában, és jutott idejük arra, hogy a projekthétbe is betekintsenek a Gimnáziumban, az Óvodában és az Általános Iskolában is.
Két csoportban összesen 25 diák Erasmus plusz pályázat keretében külföldön, Salzburgban és Rheinbachban valósított meg projektet. Az ő projektjük a partneriskolák diákjainak fogadásával folytatódik is majd.
Az egyes projektekről részletesebb beszámoló olvasható az iskola honlapján