Peregrin - Az elveszett adatok nyomában: A Refi lett a játék legeredményesebb iskolája

Vissza a címlapra

2020. január 25-én adták át a "Peregrin - Az elveszett adatok nyomában" című, református iskolatörténeti vetélkedő díjait a Magyarországi Református Egyház Zsinati Székházában. Az interneten zajló versenyen több mint 800 diák és mentor vett részt. A Kecskeméti Református Gimnázium lett a játék legeredményesebb iskolája,  a legaktívabb mentornak járó díjat pedig Bodor Zoltán, a Refi informatika tanára kapta meg.

Az online játék célja az volt, hogy a résztvevő diákok jobban megismerjék saját közösségüket, valamint a református egyházi oktatás történetét és máig élő hagyományait. A vetélkedőben a diákok komplex módon, több tantárgy ismereteit integrálva szereztek tudást az egyházi iskolák XVI. századtól napjainkig tartó történetéről.

A csapatversenyre a Kárpát-medence református iskoláiban tanuló 7-10. évfolyamos diákok nevezhettek. Az izgalmas virtuális utazást ígérő játékra 64 iskola 885 diákja jelentkezett - mondta el a díjátadón Pompor Zoltán, a Református Tananyagfejlesztő Csoport szakmai vezetője. Bár a játékba már nem kapcsolódott be minden jelentkező, de még így is 177 csapat 777 diákja versengett a legjobb nyomozócsapat címért. Az aktív csapatokat mintegy 86 mentor segítette, nélkülük a verseny nem valósulhatott volna meg.

A versenyzők közel 25 ezer alkalommal léptek be a játék felületére, és összesen 513 ezer választ küldtek el a különböző kérdésekre. Ennyi megoldás elküldéséhez pedig az óvatosabb becslések szerint is minimum 4300 órát kellett eltölteniük az online rendszerben.

A legaktívabb iskola a Kecskeméti Református Gimnázium volt, innen összesen 28 diák szerzett elismerő oklevelet a verseny mindegyik pályájának teljesítéséért. A legaktívabb mentor szintén a Kecskeméti Református Gimnáziumból került ki, Bodor Zoltán informatika tanár több csapatot is segített, végül 17 mentoráltja teljesítette a versenyt.

A játék részként blogversenyt is hirdettek a szervezők, a csapatok internetes naplóikban publikálhatták az összetettebb feladatok megoldásait, videókat, cikkeket, fotókat. A legjobb blogért járó különdíjat a székesfehérvári Talentum Református Általános Iskola Ábrahám fiai nevű csapata nyerte, mentoruk Stampelné Géringer Márta volt. A blogjuk IDE kattintva megtekinthető!

A verseny győztes csapatai értékes ajándékcsomagokkal gazdagodtak a szombati díjátadón. Az első öt helyezett csapat:

1. (M)érték követők - a gyulai Magvető Református Általános Iskola és Óvoda diákjainak csapata (mentoruk: Baráth Andrea)

2. Magánnyomozók - a vésztői Kis Bálint Református Általános Iskola diákjainak csapata (mentoruk: Kincsesné Nagy Erika)

3. Fantasztikus Négyes - a Ceglédi Református Általános Iskola és Óvoda Kőröstetétleni Tagiskolájának diákjaiból szerveződött csapat (mentoruk: Roják Angéla)

4. Bulgur - a Kecskeméti Református Gimnázium diákjainak csapata (mentoruk: Bodor Zoltán - lenti fotónkon)

5. Fürkésző-böngésző - a kisújszállási Móricz Zsigmond Református Kollégium, Gimnázium, Szakgimnázium, Általános Iskola és Óvoda diákjainak csapata (mentoruk: Habonyné Pardi Andrea)

A Peregrin kerettörténete

A kerettörténet szerint egy véletlen baleset miatt a Galaktikus Könyvtár Naprendszer Enciklopédiájából eltűntek a magyar református oktatásról és iskolákról szóló adatok. A felbecsülhetetlen értékű digitális információk visszaszerzésére a Galaktikus Tanács a gyakorlott online nyomozót, a Föld bolygó egyik nagy szakértőjét, Peregrint kérte fel. Peregrin küldetése azonban csak a játékosok segítségével járhat sikerrel.

Bevált a módszertan

A verseny sikere és a pedagógusok visszajelzései igazolták az alkotók módszertani koncepcióját, a gyerekeket magával ragadta a Peregrin látványos grafikája és izgalmas történetvezetése, a játékos tanulást segítő keretrendszer hatékonyan támogatta a tudásátadást. A Games for Business Kft., a Pazirik Kft. és a Digitális Legendárium együttműködésével fejlesztett rendszer segítségével számos egyedülálló digitális tartalommal ismerkedtek meg a résztvevők. Ilyenek például a 360 fokban bejárható virtuális terek, körbeforgatható tárgyak, animációs- és dokumentumfilmek. A játék tananyag-elemeit a közeljövőben a Református Tananyagtárban (reftantar.hu) is közzéteszik.

Az online vetélkedőt több szervezet és cég is támogatta. Felajánlásaik lehetővé tették, hogy a játékban résztvevő csapatok számos ajándékkal gazdagodhassanak.

Támogatók voltak:

• a Cerkabella könyvkiadó,

• a Csodák Palotája,

• a Darts Matek Kft. a Darts Matek interaktív oktatási segédeszköz gyártója,

• az Interticket Kft, a jegy.hu oldal üzemeltetője

• a Kecskeméti Vadaskert,

• a Magyar Vasúttörténeti Park,

• a Magyarországi Református Egyház,

• a Makerspace.hu Digitális Közösségi Alkotóműhely,

• a Metropolis Média, a Galaktika Magazin Kiadója,

• a Móra Könyvkiadó,

• a Nemzeti Színház,

• a Pazirik Kft,

• a Református Közéleti és Kulturális Központ Alapítvány,

• a Szegedi Vadaspark,

• valamint a játék létrehozásában is aktív szerepet vállaló Vendler Balázs és Szilágyi Szilvia.