Nem köt szerződést 2019-re Kecskemét a DAKK-kal
A hétvégén a DAKK és Kecskemét Önkormányzata között eddig sem felhőtlen viszonyban a jelek szerint végső "törés" következett be. Az eddig folytatott tárgyalások nem vezettek eredményre, így nem köt az önkormányzat szerződést a DAKK-al 2019. január 1-től a helyi közösségi közlekedés ellátására - jelentette be dr. Homoki Tamás alpolgármester 2018. december 10-én, hétfő reggel a városházán tartott sajtótájékoztatón.
- A döntés, melyre csütörtökön még a közgyűlésnek is „rá kell bólintania", legfőbb oka az, hogy az elmúlt időszakban számos alkalommal szembesült a városvezetés azzal, hogy a költségek, amelyeket a DAKK évről évre támaszt az önkormányzattal szemben, olyan mértékben emelkednek, melyeket nem tart az önkormányzat indokoltnak - mondta dr. Homoki Tamás. Majd így folytatta: - Évről évre próbáltuk a vitánkat elsimítani a szolgáltatás fenntartása érdekében. De most eljutottunk ahhoz a ponthoz, hogy elég volt ebből...
A DAKK által igényelt költségek drasztikusan emelkedtek, ugyanakkor a buszos közösségi közlekedés színvonalát folyamatosan kritika érte Kecskeméten. Az alpolgármester hozzátette, hogy ezek a kritikák szinte minden esetben jogosak voltak.
- Egyet kell értenünk a lakossági kritikákkal. A járatok késésével, sok esetben kimaradásával. Valamint egyet kell értenünk, amikor a DAKK gépkocsivezetőinek a szolgáltatás színvonalához való hozzáállását kritizálják. A buszsofőrök mobil-telefonálgatnak vezetés közben, nem tartják be a sebességkorlátozásokat, összevitatkoznak az utasokkal, rácsukják a gyerekre, vagy idős emberre az ajtót. Miközben az önkormányzat egyre több pénzt fizet azért, hogy a szolgáltatás jó legyen.
A csütörtöki közgyűlésre ezért olyan előterjesztés kerül be, hogy ne kössön a város újabb szerződést a DAKK-al.
A számok: adminisztrációs adottságok miatt a 2017-es évet most tudja csak rendezni Kecskemét és a DAKK. Ugyanakkor nagyjából már látják a 2018-as igényszámokat is. A DAKK-nak a bérletekkel és jegyekkel nem fedezett költségigénye 2017-re 960 millió forint körüli összeg. Ez a 2018-as - jelenleg ismert - számok alapján 1,3 milliárd lesz. Az önkormányzat ezzel szemben 700-750 millió forintot tart jogosnak. Homoki Tamás azt is hozzátette, hogy például 2014-ben 300 millió forint körüli összegről beszéltek, 2015-2016-ban pedig 400-500 millióról. Az alpolgármester azt a véleményét is azonnal hozzátette, hogy a drasztikus árnövekedés ellenére a szolgáltatás színvonala egyáltalán nem javult. Sőt...
A másik vitapont az volt, hogy Kecskemét ragaszkodott ahhoz, hogy a késésekből, a járatkimaradásokból eredően valamiféle felelőssége legyen a DAKK-nak. Erre a jogi megoldás a kötbér beépítése lenne, amiről hallani sem akart a szolgáltató.
Ezért ezt a rendszert Kecskemét nem kívánja tovább fenntartani.
Ami a jövőt illeti: a városvezetés döntése nem jelenti azt, hogy 2019. január 1-től nem lenne autóbusz-közlekedés Kecskeméten. A szolgáltatás fenntartásának érdekében a személyszállításról szóló törvény ugyanis úgy rendelkezik az ilyen esetekben - ha nem sikerül megegyezni a szolgáltatóval a megrendelőnek -, akkor 2019. január 1-től legfeljebb egy évig a korábbi szolgáltató a 2018-as szerződés alapján köteles a szolgáltatást ellátni.
Ez alatt az egy év alatt elég ideje jut Kecskemét városvezetésének arra, hogy újra gondolja a szolgáltatást. Dr. Homoki Tamás erre két lehetséges alternatívát mondott. Vagy egy új szolgáltatóval kötnek majd szerződést, vagy pedig közös vállalatot alapítanak egy szakmai szolgáltatóval. Kecskemét ugyanis speciális helyzetben van. Nagyon sokat tett az utóbbi években azért, hogy a közösségi közlekedés színvonalát javítsa. Buszokat vett a város, 25 Mercedes buszunk van, és elkészült egy busztelephely, melyet rövidesen átadnak. Így szervizes, és telephelyes kiszolgálást is tud a város biztosítani. Mi több: az utastájékoztatási rendszer is a város tulajdona. Így Kecskemét rendelkezik azokkal a vagyonelemekkel, melyekkel más városok nem rendelkeznek, és amelyek alkalmasak arra, hogy közös vállalatba apportálja.
Amennyiben a közgyűlés csütörtökön elfogadja dr. Homoki Tamás előterjesztését, akkor várhatóan létrehoznak majd egy bizottságot is, mely a 2020-as átállás kérdéseit vizsgálja, illetve javaslatot tesz majd ennek a módjára.