Műhelykonferencia a Piarista Iskolában a diáklaborok és a vállalatok, a felsőoktatás, és a szakképzés együttműködéséről

Vissza a címlapra
Műhelykonferencia a Piarista Iskolában a diáklaborok és a vállalatok, a felsőoktatás, és a szakképzés együttműködéséről

A "Clean, green future through STEM-sport clubs" - „Tiszta, zöld jövőt MTMI-sport-klubok által" című Erasmus plusz projekt ismeretátadó rendezvényét rendezték 2023. december 11-én a Kecskeméti Piarista Iskolában. A projekt célja az volt, hogy tudást halmozzon fel az MTMI klubok működtetése terén, és hogy megmutassa, ugyanúgy vonzóak lehetnek ezek a fiatalok számára, mint például a sportklubok.

A rendezvényre iskolák, a Tankerület, az Iparkamara, a Kormányhivatal, az Önkormányzat és vállalatok képviselői voltak hivatalosak. Valamint részt vett az eseményen Gaál József, Kecskemét alpolgármestere, a Bács-Kiskun Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke is. A rendezvényen az Öveges Diáklabor és a Piarista Iskola munkatársai bemutatták, hogy a projekt három éve alatt milyen tapasztalatokat szereztek, és miben fejlődtek, valamint a projektnek milyen hozadékai, termékei keletkeztek.

A program kiemelt célja volt egyrészt az is, hogy a vállalati, felsőoktatási, szakképzési és köznevelési partnerek számára bemutassa, hogy a diáklaborok milyen szolgáltatásokat nyújthatnak a pályaorientáció, tudománykommunikáció, szemléletformálás terén a partner szervezeteknek.
Másrészt, és hangsúlyosan arra voltak kíváncsiak a szervezők, hogy a megjelent partnereknek mik azok a valós igényeik, amelyekre a diáklaborok választ adhatnak, hogyan alakulhat ki kölcsönös érdekeken alapuló együttműködés ezen a téren.

A program első felében laborlátogatások zajlottak. Az iskola Czollner téri telephelyén elsősorban a mérnöki és műszaki területhez kapcsolódó eszközöket és foglalkozásokat tekinthettek meg a vendégek. A Kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium diákjai vettek részt két csoportban foglalkozásokon: az egyikben famegmunkálás történt, többek közt esztergagépekkel készítettek tárgyakat a technika teremben Unimat eszközök segítségével. A másik teremben járműépítés folyt: az Infento készletből építettek rollert.

Az Öveges Diáklabor Piaristák terén lévő termeiben a Piarista Gimnázium diákjai mutattak be projektelemeket a vendégeknek. Az egyik felében kémiai laborgyakorlat zajlott, ahol vízvizsgálat, szennyvíztisztítás történt többek közt. A másik laborban elsősorban a digitális eszközök használatát mutatták be, robotkart, 3D nyomtatókat, szkennereket, valamint Microbit készlet, Lego és Arduino robotok programozását.

erasmus-002-02.jpg

A délutáni programban Gaál József, Kecskemét Megyei Jogú Város alpolgármestere, a Bács.-Kiskun Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke köszöntötte a megjelenteket. Elmondta, hogy a város számára fontos a diáklaborok és az érdekelt szereplők együttműködése, és hogy Kecskemét innovatív város, ahol sok megújító kezdeményezés indult már.

Mikulás Domonkos, az iskola igazgatója bemutatta a most záruló Erasmus plusz projekt eredményeit, és beszélt a diáklaborok helyzetéről, együttműködési lehetőségeikről.

Nemzetközi összefüggésbe helyezte a diáklaborok működését. Nálunk sajátságosan nem a pályaorientációban és tudománykommunikációban közvetlenül érdekelt szereplők, mint elsősorban a felsőoktatás, Önkormányzati támogatású egyesületek, gazdasági szereplők és kutatóhelyek üzemeltetik a diáklaborokat, mint például Németországban. De sok előnye is van annak, hogy nálunk zömében a köznevelési intézmények a gazdái a diáklaboroknak. Hisz itt közel van a célcsoport, a diákság, jelen van a pedagógiai tudás. Ezek a laborok már hálózatban működnek, és sok befektetés érkezett már a rendszerbe. Az iskolák kapcsolati központként is működhetnek, ami az érintett partnerek körével tudja tartani a kapcsolatot.

Mindehhez szükség van a piaci, felsőoktatási szereplőktől folyamatos tudásbevonásra, hisz a diáklaborok egyik fő szerepe, hogy a gazdaság, a kutatás és innováció és a közoktatás távolságát lerövidítse, aktuális tudást hozzon be.

A laborokat a Magyarországi Diáklaborok Egyesülete fogja össze, aminek központja Kecskeméten van, innen indult ki a kezdeményezése is. A jelenleg folyó Selye János Diáklaborhálózat programban az egyesület segíti a laborok és partnereik együttműködésének kialakítását, a laborok nemzetköziesítését, képzések tartását, szervezetfejlesztését. Emellett egy mobil labort is létrehozott, ami alkalmas lehet akár arra is, hogy a piaci szereplők, felsőoktatás pályaorientációs, kommunikációs céljainak elérését segítse.

A piaci szereplők elérése, bevonása tűnik a legnagyobb kihívásnak a diáklaborok számára. Ez egyes szereplők számára önmagukban vélhetőleg nem is nagyon vonzó, legfeljebb nagyobb szereplők lehetnek közvetlenebbül érintettek abban, hogy a pályaorientációs tevékenységük a közoktatásban megkezdődjön már. Ha azonban a piaci szereplők összességét nézzük, közösen már megjelenhet ez az érdek. Ezért próbálják a laborok a szereplőkkel való közös párbeszédet kezdeményezni, ajánlatokkal felhívni figyelmüket a tevékenységeikben rejlő elérhető haszonra.

A rendezvény előadásokat követő részében a megjelentek négy csoportban vitatták meg, milyen igények jelennek meg a lehetséges partnerek oldaláról a diáklaborok felé, és hogy például milyen pilot projekteket lehetne indítani ezek mentén, hogy erősödjön a hálózatos gondolkodás, együttműködés, hogy a diáklaborok be tudják tölteni társadalmi szerepüket.

Az Erasmus projekt, aminek tudásmegosztó rendezvénye volt az alkalom, decemberben ér véget, de a Kecskeméti Piarista és Bányai Júlia Gimnáziumok diáklaborjai számos más projektben dolgoznak tovább a célok eléréséért.