Megérkezett a kecskeméti repülőbázisra a második magyar KC-390 katonai szállítórepülőgép

Vissza a címlapra
Megérkezett a kecskeméti repülőbázisra a második magyar KC-390 katonai szállítórepülőgép

Megérkezett a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár bázisára, Kecskemétre pénteken a második magyar KC-390 Millennium katonai szállítórepülőgép. (Fotó: MTI/Ujvári Sándor)

A katonai szállítógép fogadásán Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter hangsúlyozta: az elmúlt néhány év a légierő éve is volt.

A honvédelmi és haderőfejlesztési program részeként tavaly ősszel megérkezett az első, KC-390 Millennium 610-es számú katonai szállítógép Kecskemétre, és most a 611-es számú repülőgép is.

A két gép, "egymás testvéreként" fog a kecskeméti légibázison nagyon fontos szolgálatot tenni - fogalmazott a miniszter, hozzátéve, hogy ez a fajta szállítóképesség hiányzott a magyar légierő arzenáljából, de most már ez is rendelkezésre áll.

Azt mondta: néhány nappal ezelőtt újabb három L-39 Skyfox harcászati kiképző repülőgép is érkezett Kecskemétre.

"Még nem teljes a flotta, de folyamatosan növekszik a számuk" - tette hozzá.

Ugyanakkor teljessé vált Magyarország helikopterflottája, hiszen "a H145-ösök és a H225-ösök egyaránt itt vannak már, használatban is vannak, és a szükséges támogató infrastruktúra is hamarosan teljesen kész lesz" - mondta.

Szalay-Bobrovniczky Kristóf felidézte, hogy a magyar kormány továbbá megkötötte azt a szerződést, amely nemcsak a meglévő Gripen-állomány folyamatos, magas minőségű karbantartásának folytatására vonatkozik, hanem további négy Gripen harcászati repülőgépre is, amelyek az elkövetkező két évben érkeznek majd Magyarországra.

Szükségünk is van ezekre a képességekre, hisz a Magyar Légierő igazán komolyan teljesít egyrészt az ország védelmében, másrészt nemzetközi szinten, hiszen "jelenleg is balti légtérrendészeti feladatokat lát el immár többedszerre, folyamatos, éles, nagy felelősségű bevetések teljesítése közben" - fejtette ki a miniszter.

Marcio Monteiro, az Embraer Defense & Security marketingigazgatója hangsúlyozta: Magyarország bátor döntése, hogy Brazília és Portugália után, Európában másodikként e típus megvásárlása mellett döntött, "jól jelképezi úttörő szellemiségét".

Azt mondta: a magyar kormány ráadásul a géptípus első olyan üzemeltetője volt, amely arra vállalkozott, hogy intenzív ellátásra szolgáló egységgel is bővíti a KC-390 képességeit, amely jól jelképezi a magyar honvédség humanitárius missziók iránti elkötelezettségét, illetve azt, hogy a közszolgálata érdekében katasztrófahelyzetekben is jól tudjon reagálni - tette hozzá.

l1121D--US20251121002.jpg

Kiemelte: Magyarországot követően számos más ország is megkezdte a típus beszerzését, úgymint Hollandia vagy Ausztria, a Cseh és a Koreai Köztársaság után pedig legutóbb Svédország is, de nyilvános nyilatkozatban már Szlovákia és Litvánia is jelezte szándékát.

A KC-390 katonai szállítógép nagymértékben növeli a Magyar Honvédség, illetve a Magyar Légierő műveleti képességeit, lehetővé téve Magyarország számára, hogy még kiemelkedőbb szerepet vállaljon Európa védelmében és a NATO kötelékében - húzta alá.

Emlékeztetett, hogy ezen a héten zajlott a harmadik Millennium User Group Konferencia, amely a Magyar Honvédség vezetésével a C-390-et használó közösség minden tagját Budapestre hívta.

Beszéde végén felidézte, hogy vállalatuk könnyű harci gépe, amelyet jelenleg is gyártanak, az A-29 Super Tucano, több mint 20 légierő kötelékében repül. A korábbi T-27 Tucano kiképzőgép továbbfejlesztett változatát az 1970-es évek végén Brazíliában tervezték, de ma már nem gyártják. A típusból több mint 600 készült, és nagyon sok a mai napig repül - mondta.

Számos légierő, a többi között az Egyesült Királyság, a francia és a brazil légierő pilótái is ezen a géptípuson tanultak meg repülni - fejtette ki, hozzátéve: amit viszont sokan nem tudnak, hogy a Tucano az Embraer kötelékében egy magyar mérnök, Kovács József nevéhez kötődik, aki még fiatalon emigrált Brazíliába, és több mint 50 repülőgépet tervezett.

Vállalatuknál a 2019-ben 93 éves korábban elhunyt Kovács Józsefre a mai napig úgy emlékeznek, "mint a valaha élt legkiválóbb repülőgéptervező mérnökre" - fogalmazott.

A kecskeméti repülőbázison landoló, majd két vízsugár alatt a hangár elé gördülő KC-390 Millennium katonai szállító-repülőgépet és a repülőbázis állományát Hankóczy Gergely alezredes, református tábori lelkész áldotta meg.

l1121D--US20251121005.jpg

A rendezvényen elhangzott: a honvédelmi és haderőfejlesztési program keretében 2020 novemberében indult el a két KC 390 Millennium típusú katonai szállító-repülőgép beszerzése, amit az AN-26-os katonai szállító-repülőgépek hadrendből történő kivonása és az egyre növekvő katonai szállítási igények indokoltak. A típus kiválasztásánál fontos szempont volt, hogy a repülőgép felszereltsége többféle szerepkörben is lehetővé tegye alkalmazását. Nagyon fontos tulajdonsága az alkalmassága nagy teher szállítására, és ezzel együtt annak precíziós célba juttatási képessége is ejtőernyővel.

A repülőgép magyar változata alkalmas légi szállítási feladatok gyors és hatékony végrehajtására, légi utántöltésre, légideszant-feladatokra, valamint intenzív ellátásra szoruló betegek, sérültek szállítására, úgynevezett MEDEVAC-feladatok végrehajtására.

A gép súlya üresen 51 tonna, szárnyfesztávolsága 35 méter, hosszúsága 35 méter, magassága pedig 12 méter. Repülési magassága 11 ezer méter, hatótávolsága meghaladhatja a 8 ezer kilométert is, míg utazósebessége óránként akár 988 kilométer is lehet.

(A képgaléria fotói: Szalay-Bobrovniczky Kristóf facebook)

(MTI)

KAPCSOLÓDÓ CIKKÜNK:

Három új Skyfox érkezett Kecskemétre: már nyolc magyar "róka" az égen

Megérkezett a kecskeméti repülőbázisra az első magyar KC-390 katonai szállítórepülőgép

Galéria (6 kép)

Összes kép letöltése