„Kódolj velünk!” – a tanfolyamot végzetteknek állást szerez egy kecskeméti Kft.

Vissza a címlapra

Informatika iránt érdeklődőknek szervez 4 hónapos szoftverfejlesztői tanfolyamot az IB Controll Informatikai Biztonsági és Adatvédelmi Tanácsadó Kft. Kecskeméten. Egyedülálló módon vállalják azt is, hogy a tanfolyamot sikeresen elvégzőknek munkaszerződést biztosítanak, azonban mindezt nem adják ingyen. A tanfolyamon 15 jelentkezőt tudnak fogadni, akik teljes áron fejenként 950 ezer forint plusz áfát fizetnek majd a képzésért.

A „Kódolj velünk!" programnak nevezett tanfolyam sajtótájékoztatóját tartotta csütörtökön a cég kecskeméti irodájában Apáti László, az IB Controll Kft. ügyvezető igazgatója, valamint jelen volt Leviczky Cirill önkormányzati képviselő, a Városstratégiai és Pénzügyi Bizottság elnöke is.

Apáti László a bevezetőjében elmondta, hogy véleményük szerint a hazai munkaerőpiac rengeteg betöltetlen informatikusi pozíciót kínál. Ezen belül kifejezetten nagy a kereslet a fiatal, agilis, kreatív programozókra. Ezt a hiányt vagy képzett, gyakorlott programozók felvételével, vagy pályakezdő fiatalok bevonásával lehet orvosolni.

- A piaci cégek - gyakran fejvadászattal foglalkozó munkaerő-közvetítők szolgáltatásaira támaszkodva - sokszor egymástól csábítják el a fejlesztőket, ami etikai kérdések felvetése mellett (a közvetítő gyakran nem ismeri pontosan a jelölt képességeit, esetleg nemcsak munkakeresőket közvetít, hanem célzottan megszólít már elhelyezkedett, alkalmazásban álló szakembereket) komoly gazdasági hátrányt jelenthet. Néha teljes team-ek vándorolnak egyik munkahelyről a másikra, félbehagyott fejlesztéseket és komoly krízist hagyva maguk mögött. Emellett egy „kész programozó" is lehet zsákbamacska. Esetleg évek óta egy nyelvben fejleszt, nem hajlandó kimozdulni a komfortzónájából, nem elég agilis, nem elég rugalmas. Képtelen beilleszkedni a cégnél meghonosodott fejlesztési, projektvezetési módszertanokba, mert ő ezt „úgyis sokkal jobban tudja". Mindezek mellett nem kizárt, hogy amint egy - akár minimálisan is - kedvezőbb ajánlatot kap a piacon, hezitálás nélkül továbbáll - mondta Apáti László.

A másik munkaerőforrás az a pályakezdői réteg, aki éppen most végez, vagy végzett valamely felsőoktatási intézményben. Természetesen a friss diplomások alkalmazásának is megvannak a maga kockázatai. Sajnos ők még nem rendelkeznek olyan rutinnal, gyakorlattal, mely rögtön alkalmassá teszi őket a teljesen önálló munkára. A főiskola, egyetem padjaiban az alapos elméleti, és sok esetben komplex gyakorlati képzés révén a fiatalok alkalmasak ugyan a fejlesztői munka megfelelő színvonalú elvégzésére, de nincsen valós képük egy piaci keretek között működő cégben jelentkező elvárásokról, a munkával járó felelősségről, követelményekről, módszerekről.

A megfelelő lojalitás, kötődés megteremtésének, magának az utánpótlás kiválasztási folyamatnak a fókusza eltolódott. Egyre gyakoribbak az olyan képzési, alkalmazási konstrukciók, melyek eredményeképp a végzős diák diplomájának kézhezvételét követően rögtön munkába is áll annál a cégnél, akinél gyakornokoskodott, akinek a kooperatív vagy duális képzésében részt vett, akitől ösztöndíjat kapott. Mindennek az a következménye, hogy a végzősök között egyre kevesebb az olyan fiatal tehetség, aki még nem elkötelezett, a tanulmányok befejeztével szabad erőforrásként áll a munkaerőpiac rendelkezésére.

- A fent leírtakkal szinte nap mint nap szembesülünk mi is itt, az IB Controll-ban - összegezte az ügyvezető. - A saját, és üzleti partnereink munkaerő igényeit zömében a felsőoktatási intézmények berkein belüli tehetségkutatásra és tehetséggondozásra épülő karrier programunkon keresztül próbáljuk kiszolgálni. Méretünknél fogva ugyan a duális vagy kooperatív képzésbe nem tudunk bekapcsolódni, de vannak ösztöndíjasaink, gyakornoki programunk, foglalkoztatunk diákmunkásokat, fogadunk szakmai gyakorlatosokat, mentorálunk szakdolgozatot készítő diákokat. Emellett a Kecskeméti Főiskola GAMF Karával több közös kezdeményezés keretében próbáljuk a piaci igényeket megjelentetni az iskolapadban ülők számára: előadások, szakdolgozati témák, programozási feladatok kiadása és számonkérése, valamint a most indult Projektmunka tantárgy főiskolai tanárokkal közös koordinálása, szervezése keretében.

Az elmúlt években rengeteg diákkal találkoztunk, foglalkoztunk. Dacára annak, hogy ők tudásukat tekintve jellemzően az átlag fölött teljesítettek, a közös munka során többüket láttuk lemorzsolódni, kiesni a felsőoktatási képzési rendszerből. Ha pedig valakivel ez megtörténik, annak nagyon kevés az esélye, hogy a rendszerbe újra bekerüljön. Az ilyen - több esetben kreatív és tehetséges - fiatalok sajnos potenciális munkanélkülivé válnak, majd a kényszerhelyzet miatt olyan munkát vállalnak, ami messze elmarad a bennük rejlő képességek nyújtotta lehetőségektől. A felsőoktatási rendszer informatika vonalán az Oktatási Hivatal legfrissebb felmérése szerint a lemorzsolódás aránya országos szinten 50% fölött van. A GAMF dékánja egy közös beszélgetésünk során megerősítette: ez az arány sajnos a Kecskeméti Főiskolán belül sem kedvezőbb. Ez azt jelenti, hogy rengeteg olyan kallódó fiatal él a városban és vonzáskörzetében, akik számára érdemes lehet olyan perspektívát kínálni, ami kivezet a korábban említett negatív spirálból. Ezt a képet tovább árnyalja az a tény, hogy a szakmai középiskolákban tanulók továbbtanulási aránya csupán 20-30%, ahogy ezt Leviczky Cirilltől, a Kecskeméti Szakképzési Centrum főigazgatójától megtudtam. A tovább nem tanulók között ugyancsak sok olyan tehetséget találhatunk, akik többre hivatottak, mintsem azt akár maguk is gondolnák. Mivel a szakképzési rendszerben tanulók létszáma jelenleg 5000 főre tehető, ami évente 1000 végzőst jelent, ezen csoport számossága is igen nagy.

Meglátásunk szerint mindez azt jelenti, lehetséges olyan közös metszetet találni a munkaerőpiac keresleti és kínálati oldala között, amire építve mindkét fél számára előnyös megoldást tudunk találni.

A „Kódolj velünk!" program keretében egy igen hatékony és célirányos képzési módszer megvalósítását tűztük ki célul. Pár hónapos nagyon intenzív kurzusok keretében olyan szintű gyakorlati tudást szeretnénk átadni a diákjainknak, amely elegendő egy szoftverfejlesztéssel foglalkozó cég junior fejlesztői állásának sikeres megpályázásához.

Négy hónap alatt fejlesztőt képezni természetesen nem kis vállalkozás. Nem is lehet mindenkiből pár hónap leforgása alatt ügyes fejlesztőt faragni. Éppen ezért a kurzus bemeneti követelményeit a logikus, algoritmikus gondolkodás és a szakmai Angol nyelv megfelelő szintű ismerete képezi. Emellett felvételi követelmény a középfokú végzettség, és esetleg egy ECDL bizonyítvány megléte, és természetesen alapvető elvárás az informatika iránti érdeklődés, valamint a kitartó munka/tanulás képessége. Ezen utóbbiak nélkül minden igyekezetünk eleve kudarcra lenne ítélve.

A négy hónapos képzés egy felsőoktatási tantervhez képest nagyon kevésnek tűnhet. Ezen a ponton kompromisszumot tudtunk kötni, tekintettel arra a tényre, hogy a piacon legtöbbször elegendő egy naprakész, alapos, de nagyon speciális szakirányú ismeret. Az IT világában már régen megjelent a nagyon szűk spektrumú specializálódás, ahol a feladat elvégzéséhez nem kell polihisztornak lenni, nem szükséges tudományos fokozat, vagy magas szintű matematika. Ehelyett jól körülhatárolt részfeladatokat kell megoldani, amihez nem tudományos munkatársakat keresnek, hanem olyan tehetségeket, akik egy-egy területen képesek önállóan, kreatívan alkotni, a tudásuk gyakorlati jellegű, könnyen értékre váltható. Ennek köszönhetően a képzési idő nagymértékben lerövidíthető, a tananyag pedig jól körülhatárolható. Következésképp lehetővé válik, hogy a munkaerő-piaci igényekre gyorsan és célzottan reagáljunk.

Természetesen ezzel a képzéssel nem kívánunk konkurenciát teremteni a felsőoktatási intézmények számára. A célunk annak a rétegnek a megszólítása, aki kiesik, vagy már be sem jut a magyar felsőoktatásba. Amennyiben tervünk sikerrel jár, olyan fiatalok életét tudjuk megváltoztatni, akik ezen lehetőség nélkül elveszett tehetségekké válnának. Tehát a kecskeméti közép-, és felsőfokú oktatási intézményekre együttműködő partnerként tekintünk, kiterjesztve, és nem gátolva az állami oktatás általuk nyújtott lehetőségeinek körét, lehetőségeit, céljait.

Egy ilyen szakirányú képzés mögé szükséges egy megfelelő potenciállal rendelkező felvevőpiac is. Emiatt az első kurzus tematikáját egy céges ügyfelünk igényei szerint alakítottuk ki. A képzés során az ő elvárásaikat szem előtt tartva fogunk olyan junior fejlesztőket képezni, akik a tanfolyam sikeres elvégzése után rögtön állásajánlatot kapnak itt Kecskeméten, vagy Budapesten. Amennyiben a módszer bizonyítja sikerességét, a képzés könnyen személyre szabható a térség bármely informatikai fejlesztéssel foglalkozó cége számára, gyors és hatékony megoldást kínálva a meglévő munkaerőhiányra.

A sajtótájékoztatón végezetül elhangzott az is, hogy a 950.000 forintos nettó ár a „teljes árat" jelenti azoknak, akik nem kívánnak leszerződni az oktatás végén azzal a céggel, amelynek a képzetteket kiajánlja az IB Controll Kft. Ha viszont igen, akkor több százezer forinttal lesz olcsóbb a tanfolyam. A végzetteknek felkínált állás durván 200 ezer forintos nettó fizetéssel jár, viszont meghatározott ideig - egy évig - a kecskeméti és budapesti telephellyel is rendelkező, meg nem nevezett cégnél kell majd dolgoznia a tanfolyamot elvégzetteknek.