Kecskemétről Siófokra a több mint kétórás menetidő 1 óra 20 percre csökkenhet

Vissza a címlapra

Nem csak ígéret volt az M8-as gyorsforgalmi út keleti irányú meghosszabbítása: az állami beruházó már meg is hirdette az M7-es és Dunaújváros, valamint a Dunavecse és Kecskemét közötti szakasz tervezési pályázatát. Ha megvalósul a teljes fejlesztés, az M8-as mintegy az M0-s vonalát ismétli meg 60-80 kilométerrel délebbre  írta a Magyar Idők.

A tavaly őszi kormánydöntés után, az előzetes terveknek megfelelően a napokban megjelent az M8-as gyorsforgalmi útnak az M7-es autópálya és Kecskemét közötti szakaszára kiírt tervezési közbeszerzése. Az állami beruházó két részben írta ki a hirdetményt a tervekre az M7-es autópálya 710-es úti, készülő csomópontjától 65 kilométeres szakaszon Dunaújvárosig, valamint Dunavecsétől 100 kilométeren át Kecskemétig.

Az M8-as Dunaújváros és Dunavecse közötti 5,2 kilométeres szakasza már elkészült a Pentele híddal együtt. A Kecskemét és Nagykőrös közötti 17 kilométeres szakasz tervei ugyancsak elkészültek, az M8-as Szolnok előtt csatlakozik majd az M4-esbe.

Az M8-as autópálya a távlati tervek szerint az osztrák határtól vezet a meglévő 8-as főút nyomvonalán nagyjából Veszprémig, ahonnan többek között Alsóörs, Balatonfűzfő és Balatonkenese térségében viszik az M7-esig, onnan Dunaújvárosig. A Duna keleti oldalán Kecskeméten át Szolnokig vezetve csatlakozik majd az M4-es ­autópályához, majd innen észak-északkelet felé fordulva Eger térségé­ben éri el az M3-ast.

Magyarország gyorsforgalmi törzshálózata öt éven belül megközelíti a végleges kiépítés szintjét, a 2022 utáni időszak fő feladata ezért a legforgalmasabb autópályák kapacitásainak bővítése mellett a Budapestet elkerülő összeköttetések építése lesz - mondta korábban Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár.

Az M8-as gyorsforgalmi út M7-es és Dunaújváros közötti szakaszának meginduló előkészítése már az új időszak kezdetét jelenti. A beruházásokkal létrejövő M7-M6-M5-kapcsolat az M0-s körgyűrűt érintő kerülőhöz és az egyéb, zömmel főúti alternatívákhoz képest is rövidebb idő alatt, alacsonyabb költséggel megtehető utat jelent majd. Siófok és Kecskemét központjai között a jelenlegi több mint kétórás menetidő 1 óra 20 percre csökken. Az eljutás gyorsabbá, olcsóbbá és kényelmesebbé válik a Balaton térsége és a Dél-Alföld között.

A magyar gyorsforgalmiút-hálózat közismerten Budapest-központú. A 1-7-es számú sztrádák kivétel nélkül a fővárostól, illetve praktikusan az M0-s csomóponttól indulnak. Egyetlen kivételt a 8-as főút jelenti, amely eredeti nyomvonalán főútként Székesfehérvártól Veszprémen át Körmendig és a nyugati határszélig, Szentgotthárdig haladt.

Az utóbbi évtizedekben jelentős fejlesztések történtek, amelyek következtében a fejéri és veszprémi megyeszékhely között immár folyamatosan négy sávon haladhat a forgalom, illetve Veszprém és Körmend között több szakaszon ugyancsak a településeket elkerülve, tempósan haladhatnak a járművek. A távlati tervekben azonban szerepelt az út keleti irányú bővítése is, és a dunaújvárosi híd - amely főként egy ipari üzem kedvéért épült meg - ennek a nyomvonalán helyezkedik el.

A Balaton keleti partvidékét az M7-es, az M6-os autópályák érintésével a Pentele hídig vezető új gyorsforgalmi út nemcsak Dunántúl és az Alföld gyorsforgalmi útjait köti össze, hanem - szinte megismételve az M0-s nyomvonalát - egy távoli körgyűrűt, déli félgyűrűt von a főváros köré. Igaz, ehhez szükséges a továbbépítése Kecskemét felé az M5-ös, Szolnok felé az M4-es és Eger irányába az M3-as sztrádák összekötése érdekében.

Ennek a nagyszabású tervnek az első lépései történnek meg a közeljövőben, ha elkészülnek a tervek a 7-es, 6-os és 5-ös autópályák összekapcsolására. Az építkezés a tervek szerint 2023-ban kezdődhet meg.