Falu György: Nem elfogadható, ha a járművezető azzal védekezik, hogy nem látta a zebrán a gyalogost

Vissza a címlapra

Falu György, Kecskemét új alpolgármestere az első sajtótájékoztatóján, 2019. november 26-án, kedden délután azonnal rendkívül kényes kérdésről, Kecskemét közvilágítási problémáiról tájékoztatta az újságírókat.

A napokban történt Kecskeméten egy újabb baleset gyalogátkelőhelyen, melynek okán azonnal megkezdődtek a viták. Ki felelős, miért felelős, hogyan felelős...? Arra azonban sajnos jó alkalmat adott a baleset, hogy ráerősített arra, hogy ezzel a témával kiemelten kell foglalkoznia a városvezetésnek - vezette fel a sajtótájékoztató témáját Takács Valentina, Kecskemét MJV Önkormányzatának kommunikációs vezetője.

A balesetet megelőzően mintegy 10 nappal a NKM Nemzeti Közművek Zrt-vel már egy tárgyalást kezdeményeztünk a közvilágosítással kapcsolatos stratégia megbeszélés céljából - mondta Falu György. Erre a Szolnoki úti baleset másnapján került sor és a megbeszélésen részt vett az NKM teljes illetékes vezérkara.

Kecskeméten összesen 13107 közvilágítási lámpatest van. Ennek üzemeltetését nyerte el a közelmúltban az NKM. Október végén vették át a lámpákat az addigi üzemeltetőtől. Az NKM is osztja a városvezetés véleményét abban, hogy a legnagyobb probléma a jelzések késedelme miatt van: késve észlelik a hibákat. Ebben a lakosság segítségét kérik, hiszen ők tapasztalják leghamarabb a hibákat a lakókörnyezetükben.

- Nagyon fontos az is, hogy a hibajavítás is minél előbb megkezdődjön - hangsúlyozta Falu György. Mindemellett sok esetben előfordul, hogy bejelentenek egy hibát, kijavítják és rövid időn belül újra nem világít a lámpa. Ez is azt jelzi, hogy a hibának nagyok sok oka lehet, és ez növeli a javítási időket. Ugyanakkor a 13107 lámpatesthez képest az elmúlt napokban mindössze 80 hiba bejelentése érkezett a szolgáltatóhoz.

Az alpolgármester mindemellett felhívta a figyelmet arra, hogy a gyalogátkelőhelyeket „mindenképpen a mindenkori látási viszonyoknak megfelelően közelítsék meg a járművezetők". Nem elfogadható, hogy egy esetleges baleset esetén azzal védekezik valaki, hogy nem látta a gyalogost, mert sötét volt.

- Amennyiben a járművezetők a szabályokat betartják, akkor nem következhet be baleset - mondta Falu György. - Ugyanakkor a gyalogosok figyelmét arra hívnám fel, hogy a „józan ész szabálya" az, ha észlelik, hogy a járművezető nem veszi őket észre, nem lassít, nem adja meg az elsőbbséget, akkor, ha arra van szükség, mondjanak le az elsőbbségi jogukról.

A gyalogátkelőhelyeknél lévő világítótesteket kiemelten kívánja kezelni a városvezetés. Ennek megoldásában talán segítene az a műszaki megoldás is, amit jelenleg Szankon tesztel az NKM. Ennek lényege, hogy elektronikai eszközzel figyelik a meghibásodásokat és nem csak lakossági bejelentésekre támaszkodnak.