Drámanap a Csillagbölcső Waldorf Iskolában

Vissza a címlapra
Drámanap a Csillagbölcső Waldorf Iskolában

Zsúfolásig megtelt a kecskeméti Kamaraszínház a Csillagbölcső Waldorf Általános Iskola Drámanapján. A tanév egyik legfontosabb eseményére gyűltek össze a családok és érdeklődők. A Waldorf-iskolákban nincs ‘ünneplő-ruhás' karácsonyi vagy anyák napi műsor, viszont van Drámanap, ahol minden osztály bemutatja hónapokon át együtt megalkotott előadását, amely az adott tanév egyfajta szintézisét adja.

- A drámanap nem csak egy esemény a sok közül! A hosszú felkészülés szerves része a waldorfos tanévnek - mondja Csizmadi Csilla, a 6-7. évfolyam osztálytanítója. - Az előadás létrehozásába a lehető legjobban bevonjuk a gyerekeket - legyen szó a darabválasztásról, a díszletek, jelmezek kitalálásáról és elkészítéséről, vagy akár a szereposztásról, dalok, zenék kiválasztásáról. Minél nagyobbak, annál több önállóságot kapnak, figyelembe véve az osztály karakterét és természetesen a gyerekek személyiségét, adottságait, habitusát. A mi osztályunk idén Moliere: A fösvény című művét mutatta be, ami ugyan nem kötelező része a tananyagnak, de a komédia műfaja nagyon-nagyon közel áll az osztályhoz.

A Waldorf-iskolák oktatására jellemző a témák komplex feldolgozása. Amit irodalom vagy történelem órán tanulnak a gyerekek, azt matek órán kiszámolják, nyelvtan órán leírják, rajz órán megfestik, sőt általában az osztálykirándulás helyszíne is kapcsolódik valamilyen tanult időszakhoz. Ezért mennek például az 5-esek honfoglaló túrára, ahol jurtában alszanak, és ezért mérik össze ügyességüket diszkoszvetésben, futásban, gerelyhajításban az hagyományos Waldorf Olimpián. A Drámanap is ennek a folyamatnak része.

- A darabválasztás mindig izgalmas kérdés - hangsúlyozta Csizmadi Csilla. - Az irodalmi művek feldolgozása során kiderül, hogy az adott osztálynak mi tetszik a legjobban. De az is előfordulhat, hogy saját darabot adnak elő, saját történettel, ami valamiért fontos/érdekes a közösségnek. A próbafolyamat a közös alkotásról szól. Ennek során a gyerekek olyan elmélyülten foglalkoznak az adott művel, ami irodalom órán - bármilyen alaposak vagyunk - elképzelhetetlen. A mi osztályunk tavaly a János vitézt adta elő. A szöveg ritmusa magával ragadta a gyerekeket, egészen váratlan helyzetekben kezdték kántálni.... Így nem csak megismerték az adott művet, hanem meg is szeretik az irodalmi szöveget.

Az idei drámanapon többek között a Padlás, A fösvény, Atilla és az Isten kardja, a Sosemvolt király bánata, Szent Ferenc története és a Farkastanya című mese elevenedett meg a Csillagbölcső Waldorf Iskola drámanapján.

Galéria (15 kép)

Összes kép letöltése