Dr. Bende Zoltán: Sok problémával terhelt terület az állatorvosi ügyelet kérdése

Vissza a címlapra
Dr. Bende Zoltán: Sok problémával terhelt terület az állatorvosi ügyelet kérdése

Aláírásgyűjtésbe kezdett Kecskeméten a Momentum színeiben országgyűlési képviselőségre vágyó Bodrozsán Alexandra, az újpesti polgármesteri kabinet titkárságvezetője. Népszerűnek látszó programot választva bevezető látvány-kampánytémájaként: legyen állatorvosi ügyelet Kecskeméten! A petőfivárosi VET-PET Állatorvosi Rendelő tulajdonosa Dr. Tuboly Csaba, valamint ott dolgozik Dr. Bende Zoltán is, aki most cikkünkben szakértőként részletesen kifejti, hogy hogyan látja ő a kecskeméti állatorvosi ügyelet esetleges megvalósításának kérdését.

- Azt elöljáróban azonnal elmondanám, hogy egyetlen egy olyan praxis sincs Kecskeméten a miénket leszámítva, amelyik az elmúlt 30 esztendőben minden Karácsonykor, Húsvétkor, Pünkösdkor, március 15-én, augusztus 20-án, október 23-án nyitva volt - mondta Dr. Bende Zoltán. - Nekem és a kollégámnak különösen fájó számos bántó megjegyzést olvasni az ügyeleti ellátás hiányával kapcsolatban azok után, hogy 2020. december 24-én kollégám ügyelt, majd 25-én és 26-án reggel én nyitottam ki a rendelőt! Továbbá december 31-én valamint január 1-jén is nyitva voltunk. Ismételten hangsúlyozom: nem volt még olyan Karácsony, hogy ne dolgoztunk volna. Ezen a telephelyen (Petőfiváros) 18. éve dolgozunk, tehát nem ismeretlen a rendelő a lakosság számára, ráadásul a Google ki is írja a nyitva tartásunkat.

Pár héttel ezelőtt amúgy online továbbképzés keretében az egész országot átfogóan kerekasztal beszélgetést rendeztek az állatorvosi ügyeletekkel kapcsolatban. Kiderült, hogy Budapesten mindössze 3-4 intézmény vállal éjszakai ügyeletet, illetve 0-24 ellátást.

Egy vezető, több mint 30 éve praktizáló és több állatorvost foglalkoztató kolléga elmondása szerint eleinte azt gondolta, hogy ez az egyik legjobb dolog, amit anno elkezdett. Kevés versenytárs, saját árazás, egyébként is meglévő telephely és emberanyag. Időközben viszont rájött, hogy ez az egyik legnehezebb, sok problémával terhelt terület.

Nyíregyházi, szombathelyi és szegedi vezető praxisok, melyek az elmúlt pár évben szüntették meg a 0-24 ellátásukat, azonos véleményt fogalmaztak meg.

A folyamatos ügyeleti ellátás adott telephelyen olyan mértékű leterheltséget jelent számos kollégának, hogy a másnap reggeltől délutánig tartó normál napi rendelésre már egyszerűen nem lehet őket beosztani. A Munkajogi szabályok nem is teszik azt lehetővé, hogy adott óraszám felett dolgozzon valaki pihenőidő nélkül. Ezen felül egy ügyeletben sokszor olyan specialistákat kell beosztani, akiknek a munkaideje úgymond az éjszakai ügyeletben „elpuffogtatásra került". Másnap viszont nem lehet őket egyes nagy műszer-eszköz-tudásigényű munkára fogni.

Az ügyeleti betegforgalom csak bizonyos mértékig tervezhető. Senki nem tudja, hogy egy adott napon hány és milyen beteg fog érkezni. Adott esetben egy napon akár 3 császármetszés és 2-3 traumás valamint több súlyos belgyógyászati beteg egyszerre is befuthat. Ez nagy nyomás alá helyezi a személyzetet. Sokan ezért nem is vállalják, mert nem tudják kellő módon ezt lereagálni. Máskor viszont éppen csak beesik egy két páciens, viszont a személyzetet és a rezsit akkor is fizetni kell.

Alap probléma, amiről minden ügyeletet szervező beszámol: kezdőt nem rakhat be, mert abból csak a perek sokasága lesz. A tapasztalt kollégákkal, specialistákkal kapcsolatban viszont az előbb írtam le a nehézségeket.

Tovább magyarázza a kialakult helyzetet a most munkába álló fiatal generáció munkával kapcsolatos álláspontja. Az ő felfogásuk a 20-30 évvel idősebb kollégáknak annyira új, hogy szintén kerekasztal témája lett. Egy fiatal 1-5 éve végzett pályakezdő (nem csak és nem kizárólag állatorvos, hanem más pálya is!) esetében a magasabb munkabér már nem motiváció. Amennyiben a bérezés megfelelő, akkor a további, akár jelentős emeléssel sem lehet több munkát elvárni. A jó munkahelyi körülmények mellett az ő esetükben a szabadidő az egyik legfontosabb. És ezt el kell tudni fogadnia a munkáltatónak. Szembe menni ezzel nem érdemes, meg kell tanulni a helyzet kezelését.

Korábban, több mint 10 évvel ezelőttig Kecskeméten is volt szervezett ügyelet, amely a kamara segítségével került beosztásra. Általában 1 haszonállatos és 1 kisállatos kolléga vitte az éjszakai és a hétvégi ügyeletet. Hetente váltották egymást a praxisok, és néhány hetenként kerültek újra sorra.

Bár az elgondolás jó volt, de ez is megszűnt egy idő után. Egyrészt a beosztott kolléga sokszor joggal hivatkozott arra, hogy vagy az ismeretei nem elegendőek, vagy pedig a műszerezettsége nem megfelelő. Tehát maga a beosztott biztosan nem tudott segíteni. A többi szabad kolléga viszont ugyancsak kellő indokkal nem volt elérhető, hiszen lehet, hogy ő például az előző héten ügyelt. A mi praxisunknak így például akkor is dolgozni kellett, ha egyébként nem voltunk beosztva.

Ezért ez a megoldás nem jelentett valódi megoldást. Különösen, hogy az ügyelet nem kötelező, azért alapból nem jár térítés, ha valaki esetleg beteg nélkül ügyel egy hétvégét. A Kamara ezt erőszakkal nem tudja koordinálni, maximum segíthet a szervezésben vagy annak közzétételében.

Nemcsik Mátyás kecskeméti önkormányzati képviselő kérdéseket tett fel írásban az állatorvosi ügyeletről Dr. Bende Zoltánnak. Most ezek a kérdések és a válaszok következnek.

- Van-e elegendő állatorvos Kecskeméten?

- A létszám alapján biztosan kijelenthető, hogy akár elégséges is lehet. De a számból nehéz lesz kiindulni. Budapesten vagy Szegeden a lakosság számarányához viszonyítottan sokkal több a rendelő illetve az állatorvos, mint Kecskeméten. Ennek ellenére a problémák mindenütt azonosak.

- El tudják-e látni az állatorvosok a házi kedvencek és gazdáik szükségleteit?

- Maradéktalanul semmiképpen sem. Az idealizált világ lenne, ahol mindenki elégedett lenne. Nem rosszabb ugyanakkor a helyzet, mint a humán vonalon, ahol nem járványos időben a páciensnek 6 hónapot kell várni egy daganatos műtétre (személyes példa!), vagy 1 évet egy protézisre. Állatorvosi vonalon napok alatt is van ezekre megoldás. Tehát mi sokkal gyorsabbak vagyunk. Vagy például hétvégén képtelenség szakipari munkára megfelelő embert találni, akár egy csőtörésnél. Mindenestre nem csak a hétvégi és ügyeleti ellátás esetében van, vagy lesz gond, bár most erre irányul a figyelem. Számos praxis a nappali műszakban is olyan mértékben leterhelt, hogy egy bonyolultabb belgyógyászati kivizsgálás, sem megy már 1-2 napon belül. És nem azért mert lusták, hanem mert napi 4-5 műtét is van az egyéb nehéz és megterhelő eset mellett.

- Volt-e már állatorvosi ügyelet Kecskeméten? Ha volt, akkor milyen ok miatt szűnt meg?

- Igen volt, ennek részletei korábban leírtam. Ahogy azt is, hogy most is van, még ha nem is minden nap, és minden percben.

- Más városokban ahol jól működik, annak mi a kulcsa?

- Nem tudok igazán jól működő városról. Ahogy írtam, számos nagyvárosban mostanában szűnt meg az ügyelet. Szolnokon a kollégák pár éve arra kérték a mi kecskeméti praxisunkat, hogy testületileg minden szolnoki rendelő a mi praxisunkat adná meg, mint, ügyeletes praxist. Ezt nem tudtuk vállalni. Természetesen fogadunk onnan is betegeket, de egységesen ránk mutatni, az már vállalhatatlan. Elképzelhető, hogy most ott ténylegesen van szervezettebb ügyelet, ennek ellenére Szolnok térségéből az elmúlt hetekben is érkezett beteg, illetve telefonos megkeresés hozzánk.

- Reális igény Ön szerint, hogy az önkormányzat finanszírozza az ügyeletet?

- Természetesnek tűnhet, hogy egy fix bevétel javíthat ezen bizonyos mértékben. De nem oldja meg azokat az anomáliákat, amelyeket leírtam. Ha a kolléga nem érzi felkészültnek magát, akkor mindenképpen máshova utalja a beteget, tehát a tulajdonosnak nem igazi segítség ez. És ha a munkabeosztás egy alkalmazott setében nem teszi lehetővé a pluszmunkát, akkor a praxistulajdonos munkáltató sem tud megfelelni a kívánalomnak. Ráadásul egy jó minőségű ellátáshoz általában nem elegendő az állatorvos.

Asszisztencia is kell, annak minden munkajogi és egyéb vonatkozásával. Nálunk minden ügyeletet egy állatorvos és egy asszisztens visz. Magyarországon akár 50-100 kilométer autózást is alapból utasítanak el egyes állat-tulajdonosok, hogy jó minőségű ellátást kapjanak. Ezt a hozzáállást viszont számos más országban értetlenül fogadják. Az USA vonatkozásában pedig az említett távolság sokszorosa is elképzelhető.

A magánvéleményem pedig az az esetleges önkormányzati finanszírozásról, hogy ezen az alapon más ágazatok is joggal tarthatnák később a markukat az önkormányzat felé.

- Mekkora lenne egy kecskeméti állatorvos ügyelet kihasználtsága?

- Korábban már megírtam, hogy ez pontosan nem becsülhető. Lehetséges, hogy egyesek túlságosan megterhelőnek éreznék, míg másoknak szinte nem jutna beteg. És az egyik sem jó. Márpedig ez ilyen szakma. Az ügyeleti ellátás nem időpontos rendelés. Itt a beteg akkor jön, amikor éppen úgy alakul. Ez felül és alul is tervezhető, de pontosan előre soha nem látható.

- Hogyan lehet visszaellenőrizni, hogy csak a szükséges ellátások kapjanak támogatást?

- Sajnos az ügyeleti ellátásban több, egyébként normál munkanapon is ellátható beteg is befut. Néha az ügyeleti költségek sem riasztják el a gazdát, mondván, hogy ő akkor ér rá. Számos indokolatlan eset kerül ilyenkor ellátásra, Nem lehet határozottan előre megmondani, hogy ennek a kívánalomnak meg lehet-e felelni. Annál is inkább, mert ennek - egyelőre legalábbis - nincs kidolgozott rendszere és számos különböző praxis végezné.

- Piaci alapon tudna-e működni az ügyelet, és ha nem akkor miért nem?

- A működő ügyelet most is piaci alapon működik. Ha tartósan veszteséges az ebben az időszakban nyújtott szolgáltatás, akkor más területen, vagy máskor, más módon kell megszereznie a veszteséget ellentételező bevételt a szolgáltatónak. Amennyiben ez nem megy, akkor sehogy sem érné meg nyitva tartania, mert ez ellentmondana a közgazdasági tételeknek.

A kamara az iránymutatásában leírja, hogy az állatorvos a kezelési költségeket olyan módon kell megállapítsa, hogy azok sem kirívóan magasak, sem megalázóan alacsonyak ne legyenek. Ugyanakkor a tulajdonosnak a magunk részéről már egy befutó telefonnál is jelezzük, hogy az ügyeletben magasabb díjakra készüljön.

Fontosnak tartom megemlíteni, hogy az állatorvosi munka nem csak egy szakma, hanem ha valaki ezt szeretné jól csinálni, akkor egy hivatás, valódi életpálya. Meggyőződésem, hogy valamennyi kollégám ezzel a gondolattal egyetért. Egy olyan munka, amely soha nem ér véget, mert nem reggel 8-18-ig tart, hanem akár éjszaka, hétvégén és ünnepnapokon is. Nem lehet letenni, mint egy munkadarabot, amely megvár akár egy hét múlva is. Hosszú távon, jól ezt csak belső meggyőződésből lehet csinálni.

Viszont nem lehet azt sem elhallgatni, hogy ez évtizedek után nagyon embert próbáló feladat. Számos kiégett kolléga, tönkrement házasság, megromlott egészség tanúsítja ezt. Az elmúlt időszakban több kolléga már megromlott egészsége, vagy megváltozott családi állapota miatt nem tudott ügyeletet vállalni. Ha valaki olvasott James Herriot-tól akár csak egy könyvet is, az tudja, hogy milyen csodálatos szakma a miénk. A segítőkészség bennünk biztosan megvan, ugyanakkor a fentebb leírtakat is figyelembe kell venni a helyzet megoldásához.