„Csak Kecskemét példáját kell utánozni” – Konferencia (és séta) Kecskemét szecessziós építészetéről és díszítményeiről

Vissza a címlapra
„Csak Kecskemét példáját kell utánozni” – Konferencia (és séta) Kecskemét szecessziós építészetéről és díszítményeiről

A konferencia a Szecessziós Magazin, a Kecskeméti Katona József Múzeum és a Petőfi Kulturális Ügynökség közös szervezésében kerül megrendezésre 2024. február 24-én 14:30-kor a Cifrapalo-ta, Pávás termében. A konferenciát megelőzően szecessziós városnéző sétára is várják az érdeklődőket.

Program:

A konferenciát köszönti: Prof. Dr. Sztachó-Pekáry István, Kecskemét MJV alpolgármestere és Wachsler Tamás, a Magyar Kultúráért Alapítvány fb. tagja és a Steindl Imre Program vezetője

Közreműködik: Szabó Kocsis Zsuzsa népdalénekes, muzeológus és Vadas László népzenész, zenetanár

ELŐADÁSOK:

15.00-15.30

ifj. Gyergyádesz László művészettörténész: A Városháza és a Cifrapalota külső díszítéséről, különös tekintettel a Zsolnay-gyárban készült épületkerámiákra

15.30-16.00

Sümegi György művészettörténész: Építészeti és képzőművészeti példa: Kada Elek Kecskemétje

16.00-16.30

Somogyi Botond építészmérnök: Zaboreczky Ferenc (1857-1935) építőmester életútja, tevékeny-sége és szerepe a Kecskemét város századfordulós fejlesztésében

16.30-17.00

Székely Gábor történész, művészettörténész: A kecskeméti református Újkollégium dekorációs programja

17.00-17.30

Simon Magdolna művészettörténész: A szecesszió szellemében

17.30-18.00

Bálint Imre informatikus: Az örök Változatosság

ifj. Gyergyádesz László művészettörténész gondolatai a konferenciáról:

Kecskeméten az urbanizáció nem a kiegyezés utáni általános konjunktúra idején, hanem a millen-nium és az azt követő években teljesedett ki, így a városképet sem elsődlegesen a historizmus, hanem a századfordulós-szecessziós építészeti irányzatok határozták meg. Kecskemét több szem-pontból is különleges főtéri építészeti együttese - természetesen az azon kívül eső alkotásokról, így többek között a művésztelepről sem elfeledkezve - ennek köszönhetően a Trianon utáni Magyarországon egyedülállónak számít, mivel legközelebbi rokonai (pl. Szabadka, Marosvásárhely, Nagyvárad) ma már határainkon túl találhatóak. A magyar szecessziós építészet ilyen léptékű városképformáló hatása még az említett városok között is unikumnak tekinthető. Kada Elek polgármester egy évvel a halála előtt így foglalta össze a változásokat: „Kecskemét ősi város építkezése már nem felelt meg a mai kor ízlésének és az emelkedő forgalomnak, minek következtében új városszabályozási terv készült és ez alapon régi városrészekben új utczák nyittattak és a szabályozással a központi piacztér is nagymérvben bővíttetett. Ez a nagyobb arányú szabályozás maga után vonta azt, hogy újabb monumentális jellegű épületek keletkeztek, mely építkezéseknél a hatóság nagy súlyt helyezett arra, hogy azokban a magyar építő művészet legújabb irányai jellegzetes kifejezést nyerjenek; mely iránynak legelső képviselője Lechner Ödön, a ki munkáját Kecskeméten az új városháza építésével kezdte meg..." (Az újra épülő Kecskemét. In: Vasárnapi Újság, LIX, 1912/27. p. 540.). S egy napjainkból származó idézet a város művészettörténeti, építészettörténeti jelentőségéről a konferenciára is vonatkoztatva: „Kecskeméthez kötődik a magyarországi szecessziós építészet felfedezése, még akkor is, ha akkoriban, amikor ez történt (az 1970-es és '80-as években) a város szürke volt, rejtette a kincseit, és csak a kutató szem fedezhette fel a csodáit. Az akkori fiatal művészettörténészeknek nagy élményeket nyújtott a város és maga az országszerte meginduló szecessziósépítészet-kutatás.... A szecessziós építészet »felfedezésének« kora után élmény volt nyomon követni az újabb és újabb generációk kutatásai során előkerült és publikált, egyre gazdagodó műtárgy- és forrásanyagot, az újabb és újabb szempontok, illetve teóriák megjelenését a szecesszió meghatározása és különféle változatainak (így a »magyar« szecesszió) leírása terén, részt venni az ezek körüli - ugyan nagyon ritka - szakmai vitákban. (Keserü Katalin: ifj. Gyergyádesz László: Kecskemét szecessziós építészete. I. Modern és magyaros. In: Magyar Iparművészet 2020/2. pp. 42-43.)


Szecessziós városnéző séta a konferenciát megelőzően

A séta a „Csak Kecskemét példáját kell utánozni" - Konferencia Kecskemét szecessziós építészetéről és díszítményeiről keretében a Szecessziós Magazin, a Kecskeméti Katona József Múzeum és a Petőfi Kulturális Ügynökség közös szervezésében kerül megrendezésre.

Vezeti: ifj. Gyergyádesz László, Móra Ferenc-díjas művészettörténész, a Kecskeméti Katona József Múzeum képzőművészeti osztályvezetője, a Kecskemét szecessziós építészete (I. Modern és magyaros) és számos más e témával foglalkozó kiadvány, tanulmány szerzője.

Időpont: 2024. február 24. 11:00

Helyszín: Kecskeméti főtér (találkozó a Városháza főkapuja előtt)

A sétán ingyenes a résztvétel és regisztrálni sem kell!

*  *  *

Kecskemét több szempontból is különleges főtéri építészeti együttesének egyik kiemelkedő értéke, hogy a segítségével három szecessziós építészeti irány, korszak is jól tanulmányozható. A sétánk ennek megfelelően a Városházától (Lechner Ödön) kezdve, a Cifrapalotán és az Iparos Otthonon (Lechner-iskola) át, az Újkollégiumig vagy éppen az egykori Városi Kaszinóig (ún. „Fiatalok" elnevezésű csoport) időrendi sorrendben mutatja be Kecskemét főterén a magyar szecessziós építészet két évtizeden át tartó kalandját.

Galéria (7 kép)

Összes kép letöltése