A TERMOSTAR Kft. meghívására Kecskeméten tartott előadást Rakonczay Gábor extrém sportoló

Vissza a címlapra
A TERMOSTAR Kft. meghívására Kecskeméten tartott előadást Rakonczay Gábor extrém sportoló

„Ha kerültél már olyan helyzetbe, amikor az életed múlott egy döntéseden, akkor másként viszonyulsz a hétköznapok problémáihoz - mondta Rakonczay Gábor, aki a TERMOSTAR Kft. meghívására tartott előadást Kecskeméten a napokban. A kétszeres Guinness rekorder az óceánátevezés, a grönlandi és déli-sarki expedíciók, valamint a Magyarország átfutás után most 6 napos ultrafutó világbajnokságra készül. Szuperképességekről és túlélési stratégiákról kérdeztük az extrém sportolót.

- Hány kilométert fogsz 6 nap alatt futni, és milyen időbeosztással?

- Az első ilyen versenyemen, szűk másfél évvel ezelőtt, 801 km-t futottam. Az idődet magad osztod be. A lényeg, hogy 6 nap áll rendelkezésedre, hogy gyűjtsd a kilométereket. Rövidebb távon az ember minden erejét beleadja. Itt gondolni kell a következő napokra. 100% helyett kb. 80%-os terheléssel kell menni, hogy 20% megmaradjon tartaléknak, és regenerálódhasson a szervezet. Szeptemberben, a legutóbbi ultrafutásomon, ahol új magyar rekordot értem el, naponta 2-szer aludtam 2 órát és 2-szer 10 percet. Az első és utolsó napon nem volt alvás.

- Hogyan lehet 10 percet aludni?

- Nekem a 10 perc alvás jobban bejött, mint a 2 óra. Akkor kell megállni, amikor szinte már a pályán elalszol, olyan nagy az alváshiányod. Ilyenkor minden egyes perc minőségi alvás lesz. 10 perc felér másfél órával.

- Mi visz rá, hogy folyamatosan feszegesd a teljesítőképességed határait? Fizikálisan és mentálisan is?

- Nincs bonyolult válasz. Erre van igényem, és nem fojtom el az igényt. Ha szomjas vagy, megteheted, hogy iszol egy pohár vizet, de azt is, hogy nem. Majd elmúlik... Nekem gyerekkorból jönnek ezek az álmok. Kivárhattam volna, hogy majd elmúlik... De inkább életben tartottam őket, és azon vagyok, hogy legyen lehetőségem megvalósítani. Meg a vizes példával élve, mégha sokáig is bírod, de egy ilyen alapvető igényt, nem tehetsz egy egész életre félre. Előbb-utóbb muszáj lesz meginnod azt a pohár vizet, vagy komoly következményei lesznek.

- Milyenek a napjaid, ha nem vagy úton, versenyen, vagy intenzív felkészülési szakaszban?

j0121DSC-7367.jpg

- A hétköznapokban is megkeresem a kihívásokat.

- Például egy bevásárlóközpontban?

- Ott is törekedhetsz rá, hogy a lehető leghatékonyabban vásárolj be... Csinálhatod robotpilóta üzemmódban. De úgy is, hogy tétje van annak, mennyire gyorsan, pontosan oldod meg az adott feladatot - bármennyire hétköznapi is.

- Hogyan szűrődnek át a civil életedbe azok a tapasztalatok, amelyet extrém körülmények között szereztél?

- Ha kerültél már olyan helyzetbe, amikor az életed múlott egy döntéseden, akkor másként viszonyulsz a hétköznapok problémáihoz. Talán ez a legfontosabb tanulság. Ha mínusz 30 fokban, 80 km/h-s szélben fel kell állítanod a sátrat, akkor az életed múlik minden mozdulaton. Ha elszúrod, és elviszi a szél, vagy megsérül az anyag, pár órán belül megfagysz. Csak egy sátor, de ha a legkisebb hibát elköveted, nem éled meg a holnapot. Van, akit ez agyonnyom, de én szeretem, ha tétje van annak, amit csinálok.

- Mi ilyenkor a stratégia?


- Ha egy nehéz helyzetben kétségbeesel és elkezded sajnálni magad, akkor megváltozik a fókuszod: nem a problémára figyelsz, hanem saját magadra, és arra, hogy milyen nehéz most neked. Ez nem visz közelebb a megoldáshoz, hanem éppen ellenkezőleg: időt veszítesz és félelmet generálsz. Vagyis kétszer akkora problémát gyártasz belőle, amit, lehet, meg sem tudsz oldani. Nem kell nagyítóval ránézni a bajra! Vannak nehéz pillanatok, és vannak nehéz időszakok... Ez van.

- Amikor az Atlanti-óceánon megszakadt a kapcsolatod a szárazfölddel, és 44 napig egyedül hánykolódtál az óceánon, az akkor is nagyon komoly helyzet, ha nem csinálsz belőle kétszer akkorát. Ott hogyan tudtál higgadt maradni és koncentrálni?

- Nem titok, hogy nekem is voltak mélypontjaim, amikre nem vagyok büszke.

- Hogyan jöttél ki belőlük?

- Amikor tényleg nagyon nagy a baj, a maradék tudatos pillanatokban tisztán lehet érzékelni, hogy csak akkor van esély a túlélésre, ha minden idegszáladdal a következő lépésre összpontosítasz. Így sem biztos, hogy összejön, és mondjuk vissza tudod fordítani a felborult hajót. De ha pánikolsz, akkor biztos, hogy nem fog menni. Szakadó esőben nem nyomsz padlógázt. Mert megnő az esély, hogy baj lesz belőle. Ebben az esetben a pánik a padlógáz. Sok év alatt alapoztam meg azt a belső bizalmat, amire ilyenkor építek. Ha teljesítesz egy feladatot, azzal erősíted magad. A kudarc viszont gyengít. A lényeg, hogy a mérleg a siker felé billenjen. Előfordult például, hogy fel kellett adnom egy versenyt sérülés miatt. Nem akartam, hogy bennem maradjon a kudarc. Ezért amikor felépültem, visszamentem a segítőimmel a helyszínre, és egyedül újra lefutottam a 220 km-t, hogy bebizonyítsam magamnak: képes vagyok rá. Azokon az életterületeken, ami számodra fontos, nem lehet besöpörni a kudarcokat a szőnyeg alá, mert az összes további döntésedet befolyásolni fogja.

j0121DSC-7366.jpg

- Sokszor hallom 30-asoktól, hogy nem sportolnak, mert tönkre mentek az izületeik stb., stb. Ehhez képest te 900 km-t futsz, ráadásul aszfalton. Szerinted milyen plusz fizikális adottságokkal rendelkezel, ami lehetővé teszi az extrém teljesítményt? Mi a szuperképességed?

- Nekem is voltak komoly sérüléseim. Előfordult, hogy az orvos kiabált velem, hogy értsem meg: maximum 2 km-t tehetek meg egyszerre, és azt is csak sétálva, és ez már mindig így lesz. Meghallgattam. Aztán mégis képes volt regenerálódni a szervezetem. Az idők folyamán megtanultam, melyek a gyenge pontjaim, és mi az, ami átlagon felüli. Nem hiszem, hogy szuperképességeim lennének, de többet használom a szervezetemet, mint az átlag, ennél fogva több dolog derült ki róla, aminek ismeretében optimálisabban tudom működtetni. Merek 19-re lapot húzni. Nem azért, mert egy őrült szerencsejátékos vagyok, hanem mert tudom, hogy a mögöttem lévő teljesítménnyel és tapasztalattal az adott lépést még meg lehet tenni. Valahogy úgy vagyok a szervezetemmel, mint a kocsimmal. El lehet vele menni a világ végére. Lehet, hogy kicsit koszos lesz, és lesz rajta egy-két horpadás, de azért nem kell sajnálni. Nagyon vigyázok rá, de merem használni.

- Olyan természetességgel beszélsz ezekről a teljesítményekről, mint más a pénteki bevásárlásról.

- Szerintem hasznos, ha képes vagy időnként pár lépést hátra lépni, és úgy rátekinteni a dolgaidra. Nem kényelmes, mert esetleg olyat látsz, amivel nem jó szembesülni, de előre visz.

Bán Judit

Fejlesztés az ellátásbiztonságért

A külvilág számára csak az látható, amikor sikeresen lezajlik egy expedíció vagy egy versenyen beérsz a célba. Elindultál, és megcsináltad... Pedig ez csak a jéghegy csúcsa - mondta Rakonczay Gábor a TERMOSTAR csapatának tartott előadáson, utalva arra, hogy a nagy teljesítményeknek a felkészülés épp olyan fontos része, mint a megvalósítás - legyen szó sportról vagy akár egy beruházásról.

A TERMOSTAR Kft. 2022-2023-ban átfogó fejlesztést hajt végre a kecskeméti távhőrendszeren. A projekt kivitelezése 2022 év elején kezdődött meg, több éven át tartó szakmai előkészítés után. A projekt célja a hőtermeléshez felhasznált földgáz mintegy 70%-ának megújuló energiával történő kiváltása, ezzel tovább erősítve a kecskeméti távhős otthonok és intézmények ellátásbiztonságát. Ami különös jelentőséget ad a TERMOSTAR Kft. beruházásának, amely egyúttal a hazai távhőszektor jelenlegi legnagyobb fejlesztése.

Az átfogó fejlesztés keretében 20+5 MW teljesítményű biomassza fűtőmű épül a Mindszenti krt.-on, a szennyvíztisztító közvetlen szomszédságában. Ezzel párhuzamosan közel 6 km hosszúságú, két új, energiatakarékos gerincvezetékkel bővül a kecskeméti távhőrendszer. A Mindszenti Távvezeték a biomassza fűtőművet a Szultán utcai telephellyel köti össze, míg a Széchenyi Távvezeték az Akadémia krt.-i telephelytől egészen a Messzi István Sportcsarnokig juttatja majd el a klímatudatos távhőt.