A Piarista és a Bányai Gimnázium munkatársai is ott voltak Londonban a BETT oktatástechnológiai kiállításon

Vissza a címlapra
A Piarista és a Bányai Gimnázium munkatársai is ott voltak Londonban a BETT oktatástechnológiai kiállításon

2025. január 22-24-ig zajlott Londonban a BETT, a legjelentősebb oktatástechnológiai szakkiállítás. Idén több mint 580 kiállító, és közel 35.000 látogató vett részt rajta, 129+ országból.

A kiállításon a kecskeméti két diáklabor képviselői is jelen voltak a Piarista Iskolából és a Bányai Júlia Gimnáziumból. Mellettük a Hatvani Bajza József Gimnázium, a budapesti Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola, a pécsi Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziuma, a miskolci Lévay József Református Gimnázium diáklaborjainak munkatársai voltak a csapatban.

Az utazás a Magyarországi Diáklaborok Egyesületének szervezésében, a Selye János Diáklaborhálózat program keretein belül valósult meg. Kecskemétről, Miskolcról, Hatvanból, Pécsről és Budapestről vettek részt közösen a programban kollégák.

A BETT-en való részvétel célja volt, hogy a diáklaborok munkatársai betekintést kapjanak az oktatástechnológia legújabb trendjeibe. Mivel a programon csapatban vettek részt, a program erősíti a diáklaborok hálózatos gondolkodását, működését, kapcsolatokat alakít ki a munkatársak közt, ami segíti a diáklaborok fejlesztését.

A kiállítás résztvevőit sokféle program várta: előadások, kerekasztalbeszélgetések, amelyeken a résztvevők kerültek egyes témák kapcsán egy asztalhoz, bemutatók, rövid képzések, és természetesen a számtalan standon kiállítók mutatták be eszközeiket, szolgáltatásaikat.
Nem meglepő módon a mesterséges intelligencia központi szerepet kapott mind a megjelenő témákban, mind a termékekben. Az MI a robotoktól a tananyagkészítésig szinte minden területen megjelent.

Mivel a kiállításon számos hazai szakember megjelent, ez alkalmat adott a diáklaborok kapcsán szakmai kapcsolatok építésére is hazai és külföldi vonatkozásban is.

A résztvevők első reflexióiból:

„A rendezvényt követően bennem az fogalmazódott meg, hogy egy olyan több szektort érintő stratégiát lenne szükséges alkotni az MI-vel kapcsolatban, amivel az oktatáson keresztül megtanul a következő generáció ezekkel a hihetetlenül gyors technológiai változásokkal úgy együtt élni és úgy hasznosítani, hogy ez fenntartható legyen."

  „A mesterséges intelligencia alkalmazásában lépésről lépésre, következetesen kell haladni, keresni, hogy hol, miben segíthet. Olyan ez, mint a digitalizáció 10-20 éve: lehet, hogy magunktól nem lenne rá igényünk, de ha nem lépünk, lemaradunk, és nem adunk aktuális tudást a diákoknak. A pedagógus attitűd meghatározó, hisz ezt közvetítjük mintaként a diákok felé. Inspiráló volt különböző diáklaborok munkatársaival együtt megélni a kiállítást, mert a fejlődés leginkább hálózatban, együttműködve, együtt reflektálva lehetséges."

„A BETT kiállításon szerzett tapasztalataim megerősítettek abban, hogy a mesterséges intelligencia az oktatás jövőjében kulcsszerepet fog játszani, legyen szó személyre szabott tanulási folyamatokról vagy tanári munkát segítő eszközökről. Ugyanakkor fontos, hogy az innovációk mellett megőrizzük a tanulás emberközeli, tapasztalati oldalát is, hiszen a diákok fejlődése szempontjából a kézzel fogható valóság és az élmények továbbra is nélkülözhetetlenek. Az új technológiák és a hagyományos pedagógiai értékek összehangolása lehet a jövő kulcsa."

  „Az idei Bett Show egyik első panelbeszélgetésen hangzott el a gondolat: „Megoldás helyett támogatás." Ez a megközelítés végigkísért engem az egész expón, és mély nyomot hagyott bennem. Az elmúlt években az MI-t gyakran csodaszerként emlegetik, így őszintén megkönnyebbültem, hogy tévesnek bizonyult az a félelmem, miszerint a Bett kiállítói is ezt az egyoldalú szemléletet fogják képviselni. Ehelyett megalapozott és alaposan átgondolt megoldásokat találtam arra, hogy mikor és hogyan érdemes az MI-t alkalmazni, különös figyelmet fordítva olyan kulcstényezőkre, mint az etika, az adatvédelem és a szerzői jogok. Továbbá, mint aki immár egy évtizede foglalkozik a technológia és az oktatás összekapcsolásával, gyakran éreztem, hogy a munkám különcnek tűnik, kívülállóknak nehezen magyarázom el. Most azonban, hogy számos olyan kollégával találkoztam, akik hasonló feladatokat látnak el, örömmel látom, hogy egy dedikált szakember vagy akár egy csapat, amely hidat képez a technológia és a pedagógia között, nem csupán egy kis "hab a tortán", hanem elengedhetetlen ahhoz, hogy gyermekeink számára innovatív és digitálisan biztonságos tanulási környezetet teremtsünk."

„A 2025-ös BETT Show a jövő oktatásának innovációit állította fókuszba, különös figyelmet fordítva a mesterséges intelligenciával (AI) való együttélésre, amely már természetes elemet jelent diákjaink mindennapjaiban. A kiállításon láthattunk jónéhány AI-alapú tanulási platformot, személyre szabott oktatási megoldásokat. A virtuális valóság (VR), a játékos és egyben interaktív világ teljesen beszippantotta a mai 8-10 évesek - akik tömegesen vettek részt a rendezvényen -, „vele" együtt nőnek fel. Bár az AI iránti lelkesedés minden korosztálynál erősen érezhető volt, a beszélgetések során mégis tapasztaltunk egyfajta féltést az ismeretlen megbízhatóságával szemben. Talán éppen ezért vált különösen érthetővé a rendezvény kiállítóinak „üzenete": az AI nem a tanárok helyettesítésére szolgál, hanem eszközként segíti őket abban, hogy még hatékonyabban támogassák a tanulók fejlődését. A hangsúly a digitális eszközök tudatos és felelős használatára, valamint az adaptív tanulási környezetek kialakítására tevődött."

Galéria (15 kép)

Összes kép letöltése