Díszítők és kellékesek „Ádámkosztümben” a kecskeméti színházban

Vissza a címlapra

Legyetek természetesek! - ezt az instrukciót adta Szente Vajk a Függöny fel! című komédiában színre lépő díszítőknek, kellékeseknek és ügyelőnek. A második felvonásban látható nyílt színi átállásról Konyári Tamást, a kecskeméti színház színpadmesterét kérdeztük.

• Nagyobb koncentrációt igényel a nyílt színi átállás?

• Nem feltétlenül, hiszen mindennek megvan a maga rendje. Ezt követjük, akár látja a néző, akár nem. Egyébként is nagyon kiegyensúlyozott volt végig a hangulat, ami nagyrészt Vajk munkamódszerének és személyiségének volt köszönhető: magabiztos, nyugodt, pontosan tudja, mit akar, annak ellenére, hogy rendkívül elfoglalt.

• Mi történik pontosan?

• Az előadás díszlete eredetileg az Operettszínház Csókos asszonyához készült Túri Erzsébet tervei alapján. Ezt kellett a kecskeméti színház adottságaihoz adaptálni, ami a két teátrum színpadának méretbeli különbségei miatt nem volt egyszerű feladat. Az első felvonás végén történik egy nagy átállás a függöny mögött, majd a második felvonásban a kulisszák mögötti tér ismét átváltozik színpadi térré. Dramaturgiai szempontok miatt döntött úgy a rendező, hogy az utóbbi nyílt színi átállás legyen. Ekkor a nézők is szemtanúi lehetnek, hogyan mozgatjuk a díszletet, mégpedig kézi erővel, mivel a jelentős méretek miatt nem lehet a forgót használni. Egyébként ez is olyan feladat volt, amire valószínűleg a szakmabeliek közül is sokan azt mondták volna, hogy lehetetlen. Aztán futottunk pár kört, és megoldottuk.

• Mennyi időt vesz igénybe a nyílt színi átállás?

• Az első méréskor 8 perc volt, most 1 perc 25 másodpercnél tartunk....

• Milyen instrukciót kaptatok a rendezőtől?

• Vajk mindössze annyit kért, hogy legyünk természetesek. Tegyük azt, amit a függöny mögötti átállásoknál szoktunk, és minden menjen a maga rendje szerint. Ezzel együtt ez is egyfajta színpadi jelenlét, hiszen attól kezdve, hogy rajtunk az „Ádámkosztüm" feliratú póló, a darab szereplőivé válunk.

• Változtattatok emiatt valamin?

• A darabbeli színdarab a 60-as éveket idézi, amikor a színházban a díszítők kalapban, szivarral a szájukban, hózentrógeres nadrágban dolgoztak. Ezt a korszakot megpróbáljuk, ha csak jelzésszerűen is, felidézni.

• Színpadmesterként te is aktívan közreműködsz az átállásban.

• Amikor elvállaltam a színpadmesteri megbízást, tudomásul vettem, hogy ettől kezdve az irányítás a feladatom. Azonban a nyílt színi átállás miatt a Függöny fel! előadásai kivételt jelentenek. Ott vagyok a színpadon, teszem a dolgom, ahogy a díszítő kollégák, és most már pontosan tudom, mennyire hiányzott ez a munka az elmúlt hónapokban, még akkor is, ha ilyenkor reggel 8-tól este 11-ig tart a nap.

(kecskemetikatona.hu)