Webáruházat nyitna? Most lépjen!

Vissza a címlapra
Webáruházat nyitna? Most lépjen!

A koronavírus-járvány alaposan felpörgette az online kereskedelmet. Noha a szereplők aggodalommal figyelték az eseményeket, illetve aggódva várták a fejleményeket, a megnövekedett érdeklődés alapos próbatételnek tette ki őket és a logisztikai szolgáltatóikat is - fogalmaz az egyik budapesti marketingügynökség munkatársa. De vajon merre tart a hazai online piac? Valóban most érdemes belépni a versenybe?

Lássuk a tényeket! A korábbi években a magyar online piac hozzávetőlegesen 16-20 százalékot tudott nőni. Ez lényegesen magasabb az európai átlagánál, a kontinens keleti felében inkább átlagosnak, vagy az átlagosnál kicsit jobbnak mondható. Persze még ez sem teljesen igaz, hiszen az eMAG által uralt Románián kívül csak olyan régiók tudtak gyorsabb bővülést elérni, ahol még kifejezetten alacsony szintről kell nőni. Összességében a magyar e-kereskedelem teljesítménye jelesnek tekinthető.

A hazai e-kereskedelem kiszámítható ütemben fejlődött, ami kedvező környezetet teremtett a kereskedőknek és a köréjük csoportosuló szolgáltatóknak egyaránt. Mindenki együtt nőhetett az online piaccal. Ennek a kényelmes helyzetnek vetett véget a koronavírus-járvány; a webáruházakra és a logisztikára is jelentős terhelést róttak ezek a hónapok. Gyakorlatilag karácsonyi terheléssel szembesültek azzal a különbséggel, hogy az ünnepi hajrára fel lehet készülni, a márciusi extrém terhelésre aligha…

A legtöbb kereskedő persze jól jött ki a helyzetből, ugyanakkor szép számmal lehetnek olyan szereplők, akik alaposan megsínylik ezt az időszakot. Zömében a ruházati és divat webáruházak, illetve szezonális termékeket kínáló kereskedők tartozhatnak ebbe a körbe.

A megkérdezett marketingszakértők szerint nem kérdés: ez az év egészen szédületes növekedést hoz az e-kereskedelem számára. Az időszakok teljesítménye viszont eléggé hektikus; az első negyedév a GKI Digital gyorsjelentése szerint 21,4 százalékos növekedést hozott, nem szabad elfelejteni azonban, hogy a március már egy „koronás” hajrával zárult, előtte pedig az offline pánikvásárlás elterelte a figyelmet az e-kereskedelemről.

Az előzetes várakozások a második negyedévre vonatkozóan mintegy 35%-os növekedést prognosztizálnak, ami egészen elképesztő. Az év hátralevő hónapjaira vonatkozóan azonban rengeteg kérdés merül fel: megmaradhat-e a felgyorsult forgalom, vagy recesszióba süllyed a teljes e-kereskedelem?

Az optimisták tábora szélesebb. A legtöbb kereskedő és piaci szereplő úgy véli, hogy a fokozott érdeklődés részben megmarad; a koronavírus-járvány épp a növekedés legnagyobb fékjét oldotta fel, hiszen 50 ezer új online vásárlót teremtett másfél hónap alatt. Ugyanerre tavaly több mint fél évre volt szükség. A járványhelyzet enyhülésével a dinamikus növekedés megmaradt; habár a legtöbb webáruház csökkenésről számol be a májusi időszakhoz viszonyítva, az éves növekedésük így is kiugró.

A pesszimista hangok elsősorban a gazdasági recesszió elmélyülésétől teszik függővé a magyar e-kereskedelem visszaesését. Amennyiben a gazdasági teljesítőképesség megmarad, illetve megtörténik a kilábalás, az e-kereskedők nagy nyertesei lehetnek ennek az időszaknak.

Mindeközben a hazai e-kereskedelem rendkívül aktív időszakát éli. Még csak tanuljuk a Google Shopping szolgáltatását, máris itt a Facebook Shops, a piacvezető eMAG és az Extreme Digital fúzióra léptek egymással, miközben soha nem látott nyári forgalomra készülnek a szereplők.

(X)