Szent Efrém Férfikar Orientale Lumen III

Vissza a címlapra
Szent Efrém Férfikar Orientale Lumen III

Az Orientale Lumen sorozat harmadik részeként megjelenő album az elmúlt két év hangversenyeinek emlékezetes perceit idézi föl a Szent Efrém Férfikar és jeles vendégművészek előadásában.

A BMC Records által létrehívott, a „Kelet világossága" címet viselő - és a bizánci, ortodox görögkeleti, pravoszláv egyházi zenét népszerűsíteni hivatott sorozat immáron a harmadik megjelenéssel folytatódik. A gazdag összeállítású, néha egymástól merőben eltérő eszközöket használó zenei korokból merítő sorozat harmadik lemezén ismét egészen kiváló szólisták működnek közre a Szent Efrém Férfikar meghívására. Így Abeer Nehme, az Orosz Ortodox Szólisták Férfikara, az Optina Pustyn Férfikar, a Lautitia Kóruscsalád, az Amadinda Ütőegyüttes, Szokolay Dongó Balázs, és persze az ortodox éneklés megismertetését az első lemeztől támogató Kocsis Fülöp, a Magyar Görögkatolikus Metropólia érseke is elfogadta a kórus meghívását, és részt vett a 2015 januárja és 2016 júniusa között a budapesti Szent István Bazilikában megrendezett koncerteken - ahol a most egy CD-re össze szerkesztett felvételek is készültek.

„Ha különböző koncertekből összeállított és különböző stílusokat és előadókat fölvonultató válogatáslemez harmadik kiadását is sokan várják és remélik - szinte követelik -, az mindenképpen igazolja a koncertsorozat, s az abból készült kiadványok szükségességét. Nagy öröm ez nekünk, hogy közönségünk így várja az új CD-t, s ezért boldogan adjuk közre az Orientale Lumen (Kelet világossága) hangversenysorozat 2015-ös és 2016-os évadából összeállított Orientale Lumen III albumot. 2017-ben pedig kézbe adhatjuk a sorozat harmadik részét, amely az elmúlt két év hangversenyeinek emlékezetes perceit idézi föl a Szent Efrém Férfikar és jeles vendégművészek előadásában. Reméljük, hogy összeállításunkat hallgatva koncertlátogató barátaink, hallgatóink visszaemlékeznek majd az Orientale Lumen hangversenyek egyedi miliőjére, azok pedig, akik eddig még nem jutottak el előadásainkra, talán kedvet éreznek majd sorozatunk jövőbéli hangversenyeinek meghallgatására." - mondta el Bubnó Tamás, a Szent Efrém Férfikar művészeti vezetője.

Az OROSZ ORTODOX SZÓLISTÁK FÉRFIKARA 1992-ben alakult meg, vezetőjük Georgij Szmirnov, aki Moszkva templomainak és monostorainak legjobb énekeseit hívta meg az együttesbe, hogy ünnepélyes istentiszteleteken és hangversenyeken énekeljenek. Ma a férfikar Oroszország egyik legkiválóbb vokális együttese: nagy sikerrel lépnek föl hazájukban és a világ számos pontján, az orosz és a nemzetközi sajtóban kiváló kritikákat kapnak fellépéseik, lemezeik. Az utóbbi időben az Orosz Ortodox Szólisták fölléptek a Marktoberhoff-i Egyházzenei Fesztiválon, a Rigai Katedrálisban, valamint Belgiumban, Norvégiában, Svájcban és az USA-ban. Ugyancsak énekeltek a Csillagok a Kremlben elnevezésű híres jótékonysági eseményen.

Az OPTINA PUSTYN FÉRFIKAR 1996-ban alakult a szentpétervári Vasziljevszkij-szigeten található Istenszülő elszenderedése-templomban. A kórus az ősi orosz énekstílusokon kívül görög, szerb, bolgár, grúz és más nemzetek ortodox énekkultúrájából is gyakran válogat koncertjein, illetve orosz zeneszerzők modern vallásos műveit is rendszeresen előadják.

Az együttes alapítója és művészeti vezetője Alekszander Szemjonov, aki a Szentpétervári Konzervatóriumon szerzett diplomát kórusvezetőként. Több mint két évtizedes pályafutása során az Optina Pustyn harmincnál is több orosz városban adott koncertet, illetve sikeres turnékon vettek részt Belgiumban, Magyarországon, Németországban, Hollandiában, Spanyolországban, Olaszországban, Kínában, Kolumbiában, Norvégiában, Szerbiában, Montenegróban, Finnországban, Franciaországban, Svédorszában, Észtországban és Ukrajnában.

ABEER NEHME, a nemzetközi hírű crossover énekes, pályája során egyedülállóan széleskörű ismereteket szerzett az arab, arámi és nyugati vallásos zenék elméletében és előadási gyakorlatában egyaránt. Repertoárjában fellelhető az autentikus arab ‘tarab', a hagyományos közel-keleti népzene, arab-andalúziai dalok, ősi szír és maronita énekek, operaáriák és a nyugati zene is. Az énekesnő több mint 14 nyelven énekel.

Abeer Nehme számos nemzetközi fesztiválon lépett fel, mint amilyen a párizsi „Festival les Orientales", a royaimont-i Nemzetközi Zenei Fesztivál és Konferencia, a portugál Festival Evora, a belga Brussles Palace Flagley International Festival, a szíriai 19. Bosra Nemzetközi Fesztivál, a Baalbeck Nemzetközi Fesztivál Libanonban, a World Sacred Music fesztiválon a marokkói Fes-ben a Szent Efrém Férfikarral, valamint szerepelt a Beiteddine International Art Festival két nyitóestjén, szintén Libanonban.

A LAUTITIA KÓRUSCSALÁD 1959-ben alakult Kissné Weiser Katalin vezetésével, s az elmúlt fél évszázadban számos nemzetközi és hazai sikeres szereplést tudhat maga mögött. (Korábban Bányai Júlia Általános Iskola Gyermekkara néven).

2006 óta a vezetőjük Nemes József, aki korábban maga is a kórus tagja volt. A gyerekkarban 10-16 éves korig énekelnek a tanulók, s ha úgy gondolják, folytathatják az éneklést az ifjúsági vegyeskarban. A tagokat a zene szeretete, valamint az egymás iránti tisztelet tartja össze és motiválja őket a folyamatos, igényes zenei munkára. A Lautitia Kóruscsalád otthona a Debreceni Szent Efrém Görögkatolikus Általános Iskola. Az együttesek számos nagyhírű európai kórusverseny nyertesei és díjazottjai (Arezzo, Budapest, Graz).

Az AMADINDA ÜTŐEGYÜTTES tagjai - Rácz Zoltán, Váczi Zoltán, Bojtos Károly és Holló Aurél - a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán végezték tanulmányaikat. Az együttes megalakulásakor két fontos célkitűzést állított működésének középpontjába. Egyfelől az addig Magyarországon még előadatlan, ugyanakkor addigra már klasszikussá vált ütőhangszeres repertoár bemutatását, másfelől a magyar zeneszerzők ütőhangszeres műveinek hazai és külföldi megismertetését.

A 90-es évek második felében három új, markáns célkitűzés jelent meg az együttes munkásságában: A tradicionális ütőhangszeres kultúrák kutatása, az együttes tagjainak zeneszerzői tevékenysége, valamint korábbi zenetörténeti korszakok darabjainak ütőhangszeres átiratban való megszólaltatása. Ennek eredményeképpen az Amadinda repertoárja négy földrész tradicionális zenéivel, Váczi Zoltán és Holló Aurél beFORe JOHN című kilenc darabot felölelő ciklusával, Ravel, Debussy, Muszorgszkij, Bartók Béla, George Gershwin és több más klasszikus zeneszerző darabjainak átirataival gazdagodott.

Az Amadinda együttes az elmúlt 30 évben olyan elismert művészekkel dolgozhatott együtt, mint Kocsis Zoltán, Schiff András, Marton Éva, Kurtág György, Eötvös Péter, Presser Gábor, Keller András, Paul Hillier, Rivka Golani és James Wood. A velük való együttműködés nagyban hozzájárult ahhoz, hogy mára az Amadindát, a világ egyik legeredetibb, legsokoldalúbb ütőhangszeres együtteseként tartja számon a nemzetközi szakmai közvélemény.

SZOKOLAY DONGÓ BALÁZS népzenét, valamint népzenei ihletésű improvizatív zenét játszik dudán, furulyán és szaxofonon. A kárpát-medencei folklór mélyebb tanulmányozása során kezdett népzene feldolgozással foglalkozni. Így születtek saját kompozíciói és azok az improvizatív zenei alapok, amelyek magukon hordozzák a régmúlt zenei kultúráját, ugyanakkor modern, kortárs hangvételűek. Népzenészként 1990 óta rendszeres szereplője a magyar zenei életnek. Fontos megemlíteni azt a műhelymunkát, amelyben a népzene a történeti zenében és az improvizációban teljesedik ki. A koncertezés mellett zeneszerzéssel és alkalmazott zeneírással (tánc- és bábszínházi zenék) is foglalkozik.

1994-ben lett a Népművészet Ifjú Mestere cím birtokosa. 2001-ben Glasgowban, az „Academy of Music and Drama" Népzenei Tanszékén adott szólókoncertet magyar és horvát dudán. 2003-tól 2007-ig az Óbudai Népzenei Iskola dudatanára. 2005-ben Artisjus-díjat, 2016-ban Prima-díjat kapott.

KOCSIS FÜLÖP a Magyar Görögkatolikus Metropólia érseke, szerzetes-pap. Szívügye a keleti keresztény egyházi ének magas szintű művelése és oktatása, istentiszteleti és hangverseny keretben történő méltó megszólaltatása. A Szent Efrém Férfikarral rendszeresen munkálkodnak együtt ezen a területen. 2009-ben görögkatolikus kántor-szakot indított a nyíregyházi Szent Atanáz Hittudományi Főiskolán, s ezzel felsőoktatási szintre emelte a hazai bizánci liturgikus énekoktatást, melynek vezetője Bubnó Tamás, a Szent Efrém Férfikar karnagya.

SZENT EFRÉM FÉRFIKAR

Az a capella zene reneszánszát éli napjainkban, a Szent Efrém Férfikar pedig a lehető legnagyobb lelkesedéssel és céltudatossággal végzi missziós munkáját a vokális zene széleskörű népszerűsítése érdekében.

A Liszt- és Magyarország Érdemes Művésze díjas Bubnó Tamás azért alakította meg 2002-ben az együttest, hogy a bizánci zenekultúra sokszínűségét megmutassák a nagyvilágnak, de az időközben Magyarország legnépszerűbb vokális együttesévé váló Szent Efrém Férfikar repertoárja rendkívül sokszínűvé vált - köszönhetően a tagság különleges zenei és kamarazenei képességeinek. Egyházzene a középkortól napjainkig, kortárs kompozíciók, popzenei feldolgozások, gospelek és a magyar zeneszerző-óriások (elsősorban Liszt és Bartók) művei mind meghallgathatók a Szent Efrém Férfikar előadásában.

Az együttes utolsó két lemeze, az Orientale Lumen II és a Bartók & Folk rendkívül jó kritikákat kapott a hazai és a nemzetközi szaksajtóban egyaránt. A budapesti Szent István Bazilikában tartott Orientale Lumen-sorozat koncertjei, amelyek jelen kiadvány alapjául is szolgálnak, három éve teltházasak. A Szent Efrém Férfikar számos neves külföldi és hazai muzsikussal lépett fel, mint például Abeer Nehme, az Amadinda Ütőegyüttes, Sebestyén Márta, a King's Singers, Jevgenyij Nyesztyerenko, Keller András és a Concerto Budapest, Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar és még rengeteg különleges kvalitású zenész és együttes.