Schumann: Gordonkaverseny és gordonkaművek - Gautier Capuçon

Vissza a címlapra
Schumann: Gordonkaverseny és gordonkaművek - Gautier Capuçon

A kiváló francia gordonkaművész: Gautier Capuçon legújabb lemezén a romantika egyik legjelentősebb zeneszerzője: Robert Schumann csellóra komponált legsikeresebb műveit mutatja be hasonlóan kiemelkedő képességű komolyzenei sztárok: Martha Argerich, Bernard Haitink - valamint bátyja: Renaud Capuçon társaságában.

A kimondottan romantikus hangulatot sugárzó, festményszerűen szép lemezborító és a füzetben látható fotók által a híres amerikai fényképész: Jamie Beck pontosan abba a romantikus korba visz el bennünket - melyet amúgy maga a műsorválasztás is sugall. S ezekben a napokban, mikor éppen a márciusi forradalomra, és vele együtt az 1849-es szabadságharc 170. évfordulójára emlékezünk, különösen időszerű számunkra a Warner vadonatúj megjelenése.

Az itt felcsendülő Schumann-darabok: a Gordonkaverseny az Európai Kamarazenekarral és Haitink vezényletével; továbbá a Martha Argerich közreműködésével bemutatott, gordonkára es zongorára komponált Adagio és allegro, a Fantáziadarab op. 75 és az Öt darab népies hangulatban; valamint a neves hegedűs-testvérrel: Renaud Capuçon-nal trióban rögzített Fantáziadarab op.88 című művek ugyanis mind 1849-ben és 1850-ben születtek.

Robert Schumann legtermékenyebb drezdai és düsseldorfi évei között képeznek mintegy hidat ezek a darabok, melyek bensőségességük és személyességük folytán különös erőt sugároznak - szinte illeszkedve a zeneszerző romantikus sorsához és alkatához. Ekkor még alkotói ereje teljében volt, de már egyre inkább elhatalmasodott rajta az elmebaj: állandó szorongás, pánikrohamok, hallucinációk gyötrik - de a zene még ott szól, ott munkálkodik a lelkében és az elméjében. Halála előtt mindössze hat esztendővel, ilyen körülmények között született meg a világ egyik legismertebb gordonkaversenye, és mellette a lemezre felvett kamaradarabok.

Ezeket hallva érdekes talány, hogy Schumann - bármennyire is szerette a cselló hangját, miért nem komponált többet erre a hangszerre? Hiszen azok mellett, hogy körülbelül négyszáz dalt szerzett, ehhez képest viszonylag kisszámú dalátirataival is szépen bemutatta, hogy e hangszer tónusát teljesen egyenrangúnak tartja az énekhanggal.

Gautier Capuçon új albuma tulajdonképpen koncertfelvételeket gyűjt egybe: a versenyművet 2015-ben vette fel az Európai Kamarazenekarral és a veterán - most március 4-én éppen 90. születésnapját betöltő - holland dirigenssel: Benard Haiitinkkel, akit „csodálatosan inspiráló vezetőnek" nevezett a közös munkára emlékezve. Valóban egy nagyon szépen kézben tartott, remek előadást hoztak létre a kiváló zenekarral: romantikus illúziót keltve, első rangú vonósjátékkal és plasztikus fúvóshatással.

Martha Argerich, a másik legenda, aki feltűnik a lemezen, az általa szervezett Verbriér Fesztiválokra való meghívásokkal is támogatta a fiatal francia művészt - vele és testvérével 2009 és 2012 között készítették ezeket a koncertfelvételeket. Gautier - és Renaud is - pedig már tíz éve is igazi partnerként zenélt és állt helyt a modern hangrögzítés egyik legnagyobb előadóművésze mellett. A csellóhang finoman behízelgő, meleg tónusú, pont olyan romantikusan érzelem gazdag és szenvedélyes, mint a zongora - a CD végén pedig Gautier és Renaud Capuçon közös triózása is élményszámba megy Martha Argerich oldalán.

Komlós József JR