Mozart. Zongoranégyesek – Barenboim

Vissza a címlapra
Mozart. Zongoranégyesek – Barenboim

Wolfgang Amadeus Mozart mindössze két zongoranégyest írt - és ezek a mai napig kamarazenei irodalom - a publikum és művészek által egyaránt - közkedvelt alapdarabjai. De nem csak ezért kelthet érdeklődést a Daniel Barenboim (zongora), Michael Barenboim (hegedű), Julija Dejneka (brácsa), és Kian Soltani (gordonka) közreműködésével rögzített új CD.

Tudjuk jól, hogy Mozart magának komponálta zongoraversenyeit, melyekben bemutathatta tehetségét és kifinomult ízlését. Remek pianista volt, s ha az előbbi tételt nyilvánvaló tényként kezeljük, még inkább bensőséges, sajátságosan egyedi darabokként kell tekintenünk két zongoranégyesére. Ezek a kvázi zongoraversenyek intimitásban persze más kategóriát képviselnek - a lassú tételekben puhán melankolikus hangzásukkal, a Fragonard képeinek távolában felsejlő nosztalgikus kék ködöt megelevenítő hangulataikkal.

Színtiszta rokokó ez: a kor érzéki leképzése egy rizsportól fehéren csillogó parókáktól és libbenő ruháktól illatozó szalonban a zene által, mely több mint kétszázharminc év távlatából is szinte selyemfátyolként simogatja végig a bőrünket. Meglehet, hogy talán csak a Kegelstatt trio vetekszik édes és bájos hangulatokban velük. Az 1785-ben, majd rá rögtön egy évre komponált két zongoranégyes lenyűgözte a kortársakat is - köztük Joseph Haydn-t -, s azóta is a kamarazenei irodalom két csúcspontjaként tekintünk rájuk.

Most pedig a Deutsche Grammophon vadonatúj megjelenésén egy igazi szólóhangszeres parádé keretében kapjuk kézhez Mozart két csodálatos kamaraművét.

A darabok fókuszában Daniel Barenboim - aki már egészen ifjúkorától mind zongoristaként, mind pedig karmesterként közeli kapcsolatban áll Mozart zenéjével - és értő interpretálója annak. Elegáns, kifinomult ízlésű zongorázása mindig is egy külön kategória, most is az.
A legenda játszópartneréül kiváló, feltörekvő hangszereseket választott. Fia: Michael Barenboim az East-West Divan Zenekar koncertmestereként és a neves zenekarok elsőhegedűseként és szólistájaként is letette már a névjegyét. Az orosz brácsás-hölgy: Julija Dejneka ugyancsak játszott az East-West Divan Zenekarban, a Staastkapelle Berlin szólóhegedűse. A perzsa zenészcsaládból származó, Németországban született Kian Soltani gordonkaművész pedig nem régen mutatkozott be szólólemezével a DG-nél.

Igazán élettől duzzadó, emlékezetesen szép felvételt készítettek ők négyen a berlini Pierre Boulez Teremben. Szépek az arányok, a hangsúlyok egymásra figyelő, örömteli kamarázásról szólnak. A koncerten rögzített anyag - nem mellesleg - kiváló bemutatkozása az East-West Divan Zenekarhoz is kötődő, és a Barenboim-Said Akadémiát is kiszolgáló új berlini belvárosi koncerthelyszínnek is.

Komlós József JR