Lise Davidsen Richard Strauss-t és Wagnert énekel

Vissza a címlapra

A harminchat éves norvég drámai szoprán mára már igazi sztárénekes -aki részint éppen az ezen a lemezen is hallható Wagner- és Richard Strauss-szerepekkel ért el nagy nemzetközi sikereket.

Ideje felfedeznünk Lise Davidsent, aki Stokke-ban, egy norvég vidéki városban született 1983. február 8-án, és ahogy az egy művészetek iránt nyitott tini lányhoz illik: tizenöt évesen úgy döntött, hogy megtanul gitározni és énekelni. Hát, nem egy szokványos kezdet napjaink egyik legígéretesebb operaénekeséhez mérten - arra viszont jó volt, hogy gyorsan ráérzett: az éneklés lesz az ő pályája; és aztán hatalmas energiákkal vetette bele magát ebbe a bergeni Grieg Zeneakadémián. Itt kiemelkedő norvég énekesek tanították, közben már a Norvég Szólisták Kórusának mezzoszoprán szólistája lett - és ennek eredményeképpen 2010-re le is diplomázott.

Ezt követően Koppenhágába ment, ahol a Királyi Opera Akadémiáján - majd a Dán Királyi Zenekonzervatóriumban folytatta mester-tanulmányait - már, mint szoprán. A 2012-13-as szezonban mutatkozott be a Dán Királyi Operában, 2014-ben pedig már a Berlini Filharmóniában énekelt. Aztán jöttek a versenygyőzelmek: The World Opera Competition, The Queen Sonja International Music Competition, Operalia - és tavaly pedig már a neves Grammophon Magazinnál Lise Davudsen lett „Az év ifjú művésze".

Lise Davidsen fellépett Glydburne-ben és a BBC Proms sorozatban is - Richard Strauss: Ariandé Naxosban címszerepében; és az itt ugyancsak reprezentált Wagner: Tanhauser Erzsébetjét is énekelte Byreuthban. Decca bemutatkozásán felcsendül az idézett két operából a három neves ária: Es gibt ein Reich - valamint Dich, Teure Halle és Allmächt'ge Jungfrau.

Lélegzetelállító nyitás ez a három hatásos ária egy lemezhez, és az ifjú norvég drámai szoprán máris megmutatja hangjának erejét, mezzos mélységeit - de lenyűgöző technikája mellett bársonyos textúráját is. Szinte meglepő, hogy Lise Davidsen hangja máris mennyire érett, telt, erős hang: nem véletlenül rajonganak alakításaiért még a legfélelmetesebb kritikusai is.

De a lemez nagy részét Richard Strauss elragadó kései dalai teszik ki: a feleségének, 1894-es esküvőjükre szerzett, de csak halála előtt egy évvel nagyzenekarra meghangszerelt Négy dal; mellette az 1899-es és 1916 körül meghangszerelt Bölcsődal; valamint a szerző búcsúja: az 1948-ban megírt Négy utolsó ének - majd a Mályvák. Érdekes párhuzam, hogy Richard Strauss halála után egy évvel éppen egy másik norvég drámai szoprán: a legendás Kirsten Flagstad mutatta be ezeket - szintén a Philharmoniával; közel hetven évvel utána pedig Lise Davidsen bűvöli el a hallgatót.

Richard Strauss tulajdonképpen már hatéves kora óta írta dalait, és a dalírás aztán végigkísérte egész életén keresztül. Dalai mindig adott alkotói korszakát reprezentálták, melyeknek harmóniavilága visszaköszön híres operáiban is - vagy éppen fordítva. De a nyolcvanadik évén bőven túljutva, szeretett hazáját romokban látva megírt - vagy éppen áthangszerelt -hattyú-dalai páratlanok nemcsak a zeneszerző, de a zenetörténet egésze szempontjából is. Talán csak Mahler, Schönberg, vagy Ravel legjobb zenekari kíséretes dalai és ciklusai tartoznak még ebbe a kategóriába.

Csodálatosan egyedülálló alkotások ezek: az addigi európai zenekultúra igazi nagy búcsúdarabjai - tele későromantikus nosztalgiával, szerelemmel, fájó elengedéssel, emberi humánummal, bölcsességgel és sok mindennel, amit egy hosszú élet alatt meg lehet élni. Kedvenceim, gyönyörű felvételek sorát hallottam belőlük, de Lise Davidsen elsőre meg tudott fogni szép átélésével, a páratlan tehetségéből áradó őserejével, lenyűgöző éneklésével. Szinte hangszerként használja a hangját, s ha bajom lehet vele, az egyetlen, hogy nem feltétlenül mindig érthető a szövegejtése; de ezzel együtt szívesen meghallgatom vele ezeket a lenyűgöző dalokat újra meg újra.

Melyek nagyzenekari formájukban teljesednek ki igazi robosztus nagyságukban, és erről e lemezen az Esa-Pekka Salonen vezényelte Philharmonia Zenekar gondoskodik. Fenséges színekkel veszik körül a szólistát, és lesznek részesei ennek a varázsos, maradandó lemeznek.

Komlós József JR