Renée Fleming Brahms, Schumann, és Mahler dalokat énekel

Vissza a címlapra
Renée Fleming Brahms, Schumann, és Mahler dalokat énekel

Az amerikai díva vadonatúj albumát - ahogyan az egy világsztárhoz illik - hosszú előkészületek után, halasztott megjelenéssel, e hetekben hozta forgalomba kiadója: a Decca.

Itt van hát - az érdeklődés kellő felcsigázása után - Renée Fleming vadonatúj megjelenése, melyen a német romantika nagy komponistáinak ismert, nagy dalciklusait és dalait adja elő. Ezen belül Schumanntól az „Asszonysors, asszonyszerelem" ciklust, Brahmstól pedig nyolc népszerű dalt választott ki a művésznő - köztük a Bölcsődalt vagy a Májuséjt.

A zongorakísérő a hatvanperces műsor nagyobbik részét kitevő dalokban a veterán Harmuth Höll - aki kimondott specialista e téren. E felvételek külön érdekessége egyébként, hogy két éve januárban a Budapesti Olasz Intézetben rögzítették őket. A lemez végére pedig odakerült még Renée Fleming egy kilenc évvel ezelőtti koncertfelvétele Mahlertől a Rückert dalok teljes ciklusával - a Christian Thielemann vezényelte Müncheni Filharmonikusok kíséretével.

A négyszeresen is Grammy díjas énekesnő újra a dalok felé fordult hát - és egy szép kiállítású dal-albummal lepte meg rajongóit hatvanadik születésnapjára. Nincs abban semmi különleges persze - sőt szinte bevett szokás, hogy a neves énekesek az idő előrehaladtával a daléneklés műfaja felé fordulnak, De Renée Fleming nem a hangi változások diktálta kényszerűség, hanem belső indíttatás által fordult már korán a daléneklés felé - mely így már a pályakezdéstől erőteljesen jelen volt művészetében.

Renée Fleming az 1996-es Négy utolsó ének, aztán az 1997-es Decca Schubert dalalbuma óta időről-időre készített dallemezeket is. Mindig nagyon magas szinten - így aztán már régóta tudhatjuk, ami jelen albumán is visszaigazolásra talál: hogy az amerikai sztárszoprán nemcsak szereti, de érti is ezt az operaéneklésnél jóval intimebb, diszkrétebb műfajt. Ebben is a világ egyik legjobbja - és talán kimondható, hogy a hanglemezrögzítés történetének egyik legrátermettebb, legjobb dalénekese is.

Ha dalokat énekel - Renée Fleming e téren is mindig nagyon szépen hangsúlyoz, kiváló érzékkel bontja ki nemcsak a zenei anyagban - de a szövegben rejlő mondanivalót is. Elég csak betenni az új CD-t, és meghallgatni a nyitószámot: Brahms Bölcsődalát, és máris ráhangolódtunk erre a sejtelmesen romantikus világra, melyet Brahms és Schumann művészete értő előadók által megteremteni képes. Hartmuth Höll pedig végig remek, érző partnerként, egyenrangú zenésztársként működik közre a dalokban.

A jóval korábbi Mahler-felvétel kapcsán pedig Thielemannt és egykori müncheni zenekarát dicsérhetjük ugyanígy. A Rückert dalokban persze egészen más éneklést, más stílust mutat be Renée Fleming - de ugyanúgy lenyűgözi a hallgatót, mint a bensőségesebb zongorás dalokban. Ki lehet mondani, hogy ez egy sztárhoz méltó, nagyon kifinomult élményeket tartogató komolyzenei megjelenés lett.

Komlós József JR