Chopin: Balladák & Impromtuk - Farkas Gábor

Vissza a címlapra
Chopin: Balladák & Impromtuk - Farkas Gábor

Chopin érett alkotói korszakában keletkezett remekművei: összes balladája és impromptu-je szólal meg a Liszt-díjas és Junior Prima Díjas zongoraművész: Farkas Gábor Hungarotonnál megjelenő második szólóalbumán.

Farkas Gábor generációjának egyik legkiemelkedőbb zongoraművésze, a romantikus repertoár széles körben elismert interpretátora, több nemzetközi zongoraverseny győztese, és a világ nagy presztízsű zenei fesztiváljainak és koncerttermeinek állandó meghívottja. A zongoraművész a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen szerzett diplomát és doktori fokozatot, mentora Kocsis Zoltán volt; a Zeneakadémia elvégzése után pedog William Grant Naboré növendéke lett a Comói Nemzetközi Zongora Akadémián, Olaszországban.

Igazán széles körben először Liszt albuma kapcsán figyelhettünk fel az ifjú zongoraművészre - mellyel díjat is nyert -, és közben koncertjeivel is egyre erősítette presztízsét. Farkas Gábor napjainkra immár számos szólólemezén mutatta meg kivételes tehetségét - melyet Liszt- és Junior Prima Díjjal ismertek el. 2017 óta Steinway Artist, 2019-ben pedig elnyerte az Aoyama Music Awardot az év legjobb hangversenyéért. Farkas Gábor jelenleg családjával Tokióban él, ahol a Tokyo College of Music professzora.

A Hungarotonnál két esztendeje jelent meg Schumann albuma - mely csak tovább erősítette azt a képet, hogy Farkas Gábor valóban a romantikus zongorairodalom egyik kimagasló tolmácsolója. Legújabb, a napokban a boltokba került Chopin albuma pedig tovább színezi ezt: ahogyan a zenei szövetet megformálja, felépíti - az valóban egyedi szép szépségeket hordoz.

A zongora-ballada Chopin leleménye, egyben a romantikus zongorairodalom egyik legegyedibb, legpoétikusabb műfaja, a romantikus esztétikum legtisztább megtestesülése, mely később számos zeneszerző kortársnak: Lisztnek és Brahms-nak is mintául szolgált. A zeneszerző pályájának csúcsán, 1835-1842 között keletkezett négy ballada teljesen egyedi: négy önálló, terjedelmes egytételes darabról van szó, melyek nem alkotnak ciklikus sorozatot.

Hangversenyein és szűkebb körben Chopin briliáns improvizáló volt - ugyanúgy, ahogy zenei példaképei, Bach, Mozart, vagy Beethoven, Schubert és Liszt -, karrierje elején nagy sikereket aratott variációival. Párizsba költözése után azonban egyre inkább csak barátai és tanítványai körében vagy komponálás előtt-közben improvizált, mindig lélegzetelállító hatást keltve.

Kompozíciói csupán az improvizációk sápadt árnyékai voltak", írta később a leghitelesebb szem- és fültanú, Georges Sand. Chopin szabad improvizációi (rögtönzések: „in promptu") látszólag műfaj nélküli „zongoradarabokként" álltak össze, mint önálló, a noktürnöknél hosszabb, de a balladáknál, scherzóknál rövidebb előadási darabok.

- Chopin hálás zongoráznivaló, mert sokan szeretik - gondolhatja valaki. De a Chopint zongorázók sem mind értik igazán. Lehet nagyvonalúan, könnyeden, csillogóan kipergetni futamait, ám nem ez Chopin lényege. Beszélni kell azt a nyelvet, amelyen ő megszólal. Márpedig ha valaki megmarad a külsőségeknél, leomlik róla a jelmez a közönség előtt. Törékenyebb ez a líra, mint sok más romantikus zeneszerzőé. De Farkas Gábor érezteti benne a párizsi szalon kellemét csakúgy, mint a szláv „anyanyelvből" beszüremkedő ízeket, vagyis nem „Chopinről mesél", hanem „Chopin meséit mondja".- nyilatkozta a lemezről Hollós Máté, a Hungaroton Music Zrt. vezérigazgatója.

Farkas Gábor most publikált albumát megelőzően a Robert Schumann három remekművét - Carnaval (Op. 9), Arabeske (Op. 18), Szimfonikus etűdök - tartalmazó albummal jelentkezett a Hungarotonnál. A lemez kiváló szakmai megítélése és kereskedelmi sikere után egyik fél részéről sem volt kétséges a folytatás.

- Nagy öröm és megtiszteltetés a Hungarotonnal egy újabb produkcióban együttműködni. Az előző album Schumann remekműveit tartalmazta, a jelenlegi pedig kortársáét: Chopinét. Schumann-nal egyetértve Chopin zenéje számomra is olyan, mint a „virágok közé rejtett ágyú", a teljes romanticizmus megtestesítője. Chopin képes akár egy ütemen belül is a naiv mondanivalót drámaira váltani, lélegzetvételnyi idő alatt felkorbácsolni az érzelmeket a fellegekbe repítve vagy éppen lenyugtatni, belesimítani a végtelenségbe. - mondta el legújabb albuma kapcsán Farkas Gábor.

(KJJR)