A Bánk kétszer - Komlós József JR kritikája

Vissza a címlapra
A Bánk kétszer - Komlós József JR kritikája

Az ismert film magyarított címét parodizálva azt a címet is adhatnám, hogy: a nő kétszer - hiszen itt is minden a nőkről szól. A 125 éves Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház az évforduló kapcsán, tiszteletreméltó szándéktól vezetvén Erkel operájának erősen leredukált változatát, és mellette a mű balett-változatát mutatta be 2022. április 22-én, pénteken este a Nagyszínházban. (Fotók: MTI/Ujvári Sándor)

Játsszunk el a gondolattal egy pillanatra! Vajon milyen hatást érne el, aki Wagner vagy éppen Verdi operáját szeretné bemutatni tíz-egynéhány fős zenekarral, kamara énekkarral, és operett- vagy musical-énekesekkel? Hogy szólna a Lohengrin, a Parsifal, a Nibelung Gyűrűje?

Na és az Aida, a Don Carlos, a Nabucco? Vagy ha már az emblematikus nemzeti nagyoperáknál tartunk: Muszorgszkij Borisz Godunovja?

Megmosolyogtató az ötlet? Persze hogy az. Egy ilyen előadásnak legfeljebb gyermekmatinén, kisvárosi műkedvelő előadásokon, vagy falunapokon lehet helye. S ha ez így van, akkor mennyiben indokolt színre vinni Katona József nemzeti drámájának operai változatát a róla elnevezett színházban ilyen erőkkel? Nyolcvan percbe zanzásítva? A mi nemzeti nagy romantikus operánkat megteremtő Erkelünk mennyivel alább valóbb nekünk, mint a németeknek Wagner, vagy az olaszoknak Verdi? Úgy vélem, hogy hogy semmivel!

Erkel Ferenc Bánk Bánja ugyanis alapból egy önálló életet élő szimbólum. Ugyanis ez A magyar nemzeti zenedráma. Így: nagy „A"-val, az első számú, az egyetlen, a megkerülhetetlen. A nemzeti méltóságot sugárzó - a nemzeti tiszteletet érdemlő. Olyan, mint a piros-fehér-zöld lobogó: nem lehet vele szórakozni. Az se lehet a piros helyett pink, a fehér helyett flitteres sárga, a zöld helyett meg mondjuk valami türkiz.

Más kérdés, hogy a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház jelenlegi korlátozott erői még a Szegedi Nemzeti operaénekeseivel kiegészítve sem teszik lehetővé semmilyen romantikus nagyopera előadását. Ez a társulat a barokk operák, s mellettük talán Haydn, Salleri, Gluck, vagy maximum Mozart operai követelményeinek tud méreténél fogva megfelelni. Megfelelő operaénekeseket kölcsönözve persze: amint azt a jóval sikerültebb Donizetti egyfelvonásosban láttunk.

Kontra nyilván lehet arról az oldalról is vizsgálni az előadást, hogy még mindig jobb, ha így vagy úgy játsszák a nemzeti operát, mint ha nem. Mindezekkel együtt: egy pillanatra sem szeretném elverni a port az előadókon Az énekesek, a kórus és a zenekar is nagyon tisztességesen odateszi magát - tudása legjavát nyújtva. Tiszteletet és megbecsülést érdemelnek: mind kiváló a saját műfajában - mely némely kulcsszereplő esetében nem feltétlenül az opera: hanem inkább az operett és a musical. Operaénekesek bármikor énekelhetnek operettet - de visszafelé ez nem működik. Itt az alapvető probléma a koncepcióval van: a feladat túlvállalásával, azzal hogy lötyög a zakó. Amúgy a jelmezeket meg a rendezést tekintve is. De ha már a zakónál tartunk: nem a közönség a hibás azért, ha csalódott - mert a brazil válogatott agyonveri a magyar focistákat; hanem az, aki elhitette velük, hogy abban a csapatban több van, mint egy Feröer-szigetek elleni döntetlen. Még akkor is, ha tombolva tapsol a közönség a „Hazám, hazám" nagyáriának - mert senkinek ne legyen kétsége: a Boney M: Daddy Cooljának is pont így csápolnának. A közönség hálás, ha megadják neki a közös felismerés örömét. Erre a célra megfelelő egy ilyen nagyon leredukált keresztmetszet.

Ha meg nem hálás, hát a lábával szavaz, és látható számban elhagyja a nézőteret a szünetben, amint azt sajnos a premieren megtapasztaltuk. De az is lehet, hogy csak a szomszédok meg a család távoztak, mert már nem volt türelmük kivárni a balettet. Hát - nagyon sajnálhatják!

A műsor második részében került sor a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház másik új bemutatójára a teátrum balett-tagozata jóvoltából. A Kecskemét City Balett - ha nem is önálló szándékból, hanem felkérésre, de ugyancsak elkészítette a maga változatát a Bánk Bánból. melyhez a Héja Domonkos által vezényelt Operaházi 2011-es előadás eredeti rekonstrukciójának hanganyagát használták fel, melyet az Erkel bicentenáriumra rögzítettek. Ez a profi zeneanyag aztán nyilván még kegyetlenebbül megmutatta az előző vállalkozás hibáit - és domborította ki viszont az opera egyedi szépségeit: divertimentókra, palotásokra, magyaros táncokra épített karakterét.

Ezeket természetszerűleg nem a néptánc vagy a romantikus műtánc szintjén - hanem a kortárs balett saját formanyelvére transzponálva használta fel Barta Dóra rendező-koreográfus. A minimál koncepciót sugárzó fehér alapszínben színpadra lépő táncosok, az állandóan mozgatott díszletfalak között változó tér akciói, a kontrasztos és nagyon erőteljes háttérvetítések egy videoklip vizualitását kölcsönzik ennek az erőteljes megfogalmazásnak.

Az egyedi és eredeti víziók nagyon pontosan fókuszáltak, a cselekmény végig erőt sugárzó, kifejező és dinamikus - nem kér feloldást még a népszerű áriabetétek alatt sem. A jelképek önmaguktól erősen működnek, drámaian hatnak úgy is, hogy nincsenek szájba rágva. A szereplők és a helyzetek jellemzését sokszor pusztán mimikával és mozdulatokkal is hatásosan érik el az alkotók; mellette pedig úgy építették fel a darabot, hogy a falak mozgatásával és fények dinamikájával is jellemeznek egyes karaktereket vagy küldenek erős üzeneteket.

Mindenesetre a drámai sűrűség mindvégig leköti a nézőket: hatása alá vonja a tánc szakadatlan lüktetése, a fehér és a fekete, a fény és az árnyékok megszakítatlan pulzálása. Senkit sem szeretnék megbántani, tiszteletlen lenni meg végképpen nem: de számomra egy pillanatig sem volt kétséges, hogy hatásaiban, erejében, művészi tartalmában ez a balett-feldolgozás egészen más szint, más kategória - mint az est első felében látott produkció. Az operamixről sem beszélnék le senkit: élvezzék az ismert áriákat, adják meg a tisztelet a művészeknek, tapsolják meg a befektetett munkát - de az országos vagy nemzetközi szinten is méltányolható színvonalat a második részben keressék.

Komlós József JR

Galéria (9 kép)

Összes kép letöltése