Pénzügyi tudatosságra nevelő pályázat a II. Rákóczi Ferenc Általános Iskolában

Vissza a címlapra

A II. Rákóczi Ferenc Általános Iskoláért Alapítvány a Pénzügyminisztérium által 2019. augusztus 14-én kiírt „Pénzügyi tudatosságra nevelő iskola" elnevezésű pályázatán 3 000 000 Ft támogatást nyert. A program legfőbb célja az iskola tanulói pénzügyi tudatosságának a fejlesztése.

A pályázat megvalósításában közvetlenül öt osztály tanulói vettek részt. A külső helyszíneken a kis-, középvállalkozásokról és pénzintézetek működéséről gyűjtöttek tapasztalatokat, élményeket a diákok. Ezek a tapasztalatszerzések formálták a tanulók szemléletét, hogy képessé váljanak a rendelkezésükre álló forrásokkal való gazdálkodásra, beleértve a pénzzel való bánni tudást és az alapvető vállalkozói ismereteket is. E mellett iskolai foglalkozásokon, szakkörökön olyan hasznos ismeretekre tehettek szert, ami segíti őket a gazdaságilag és pénzügyileg stabilabb jövő megalapozásában.

A pénzügyi ismeretek szakkörön résztvevők számos témát dolgoztak fel (Pl.: családi költségvetés, megtakarítás, befektetés, hitel, gazdasági kockázat a családban...). Csoportmunkában készítettek a tanulók pénzügyi témában prezentációkat. A legjobban teljesítő csapat lehetőséget kapott arra, hogy az alsó osztályokban előadást tarthassanak és tudásmegosztásként továbbadhassák a megszerzett ismereteiket. Meglepetésként a gyerekek kezükben tarthattak egy 4.000.000 Ft értékű pénzbrikettet, ami a már kivont bankjegyek megsemmisítésével keletkezett.

A társasjáték fejlesztő foglalkozások kiindulási alapja a mindenki által ismert Gazdálkodj okosan volt. A céljuk az volt, hogy a való világhoz hasonlító pénzügyi tranzakciókat és eseményeket beépítve a játék egy új, valósághűbb változatát készítsék el. A piaci elemzés után a játék mechanizmusának kialakítása kapcsán sok felmerülő pénzügyi fogalommal találkoztak a tanulók. Grafikai tervezéssel készítették el a játéktáblát, a szerencse- és tudóskártyákat. A 3D modellezés és nyomtatás alapjainak megismerése után játékbábukat és háztartási berendezéseket készítettek a pályázati támogatásból megvásárolt 3d nyomtatóval. Micro:Bit programozással hoztak létre egy E-dobókockát, Android applikáció fejlesztő szoftverrel pedig egyszerűbb alkalmazásokat készítettek és megismerték a vezérlő program részletes működését. A modern pénzügyi kultúrát támogatva az új társasjáték készpénzmentes lett, a program teljes vezérlése telefonon vagy tableten történik e-bankhoz hasonlító felületen.

A programunk címe: Pénzügyi ismeretek bővítése a Suli(köz)ért, avagy vállalkozásunk egy KÖZÉRT, a közért! A felújított, felszerelt tankonyhánk hasznosítására épülő "vállalkozás" beindításához szükséges ismereteket nyújtó szakköri foglalkozások, a külső tapasztalat szerzések mellett a tanulócsoportok kipróbálták magukat a gyakorlatban. Megtervezték mit készítenek társaiknak, kiszámolták a szükséges mennyiségeket, aktívan részt vettek az anyagbeszerzésben. Készítettek plakátot az „árusításhoz", hisz az elkészített finomságokkal megkínálták iskolatársaikat, és a becsületkasszában összegyűlt pénzről közösen döntöttek. Volt olyan osztály, akik osztálytársuk kerekesszékének cseréjét támogatták a bevételből, többen saját kulturális programjukat finanszírozták belőle.

A megvalósító tanárok (Borosné Hegedűs Ilona, Koller István, Pap-Gömöry Erika, Szliváné Rab Mária, Valkai-Bartók Ildikó) célja, hogy közvetett módon minél több tanulót bevonjanak valamilyen formában a programba, ezzel fejlesztve a gazdálkodással és a pénzügyekkel kapcsolatos képességeket és az okos gazdálkodást. Véleményük szerint a mai iskolának alapvető szerepet kell vállalni abban, hogy a tanulók tudatos fogyasztókká váljanak, és környezet- és egészségtudatos egyénekként nőjenek fel és ez a program remek lehetőséget teremtett ehhez.