Kecskemétről viszik Pápára a kiállításra előkészített MiG-21-est

Vissza a címlapra

Pápára szállítják azt a MiG-21-es vadászrepülőgépet, amelyet tervezetten novemberben, a várost elkerülő út egyik körforgalmában állítanak majd ki. A repülőgép „utolsó", hosszú útja július 19-én, csütörtökön kezdődik, speciális szállítóeszközzel, közúton érkezik az MH Pápa Bázisrepülőtérre. A vadászgépen elvégzett munkálatokról és a szállítás előkészítéséről Gangler László ezredes, a pápai alakulat parancsnoka és helyettese, Magasy Zsolt alezredes Kecskeméten, az MH Légijármű Javítóüzemben tájékozódtak. (Fotók: a szerző, Gyeginszky Andor hadnagy felvételei.)

Július 19-én, csütörtökön, az esti órákban érkezik Pápára az a MiG-21-es vadászrepülőgép, amelyet a tervek szerint a Celli út és a 83-as út kereszteződésénél lévő körforgalomban állítanak majd ki novemberben. A hadrendből kivont és hatástalanított repülőgépet Kecskeméten, az MH Légijármű Javítóüzem szakemberei hónapokon keresztül készítették elő a kiállításra és az útra. A MiG-21-es festése megújult, azokat a színeket és hadijeleket viseli, amelyekkel ezek a típusú gépek utoljára földet értek. A közúti szállításhoz a szárnyakat ideiglenesen leszerelték.

A repülőgépet egyelőre a pápai katonai repülőtér hangárjában helyezik el, majd egy tartószerkezetre kerül a körforgalomban. Az emlékmű ötlete már a 47. Harcászati Repülőezred felszámolása idején felmerült, majd 2016-ban, Pápa város önkormányzatának hozzájárulásával kezdődhetett el a megvalósítás. A város és az MH Pápa Bázisrepülőtér együttműködésének köszönhetően, a Honvédelmi Minisztérium engedélyével a Magyar Honvédség szervezetei előkészítették és lefestették, holnap pedig Pápára szállítják a felújított vadászgépet. Az önkormányzat vállalta a tartószerkezet műszaki terveztetésének és engedélyezésének költségeit és az ehhez kapcsolódó feladatok koordinálását is.

A MiG-21-es volt hazánk meghatározó, 1962 és 2000 között rendszeresített vadászgépe, így méltóképpen reprezentálja a katonai repülést. A 4605-ös oldalszámú MiG-21MF 1971-től 1977-ig repült Pápán, majd 1990-ig Kecskeméten. Utolsó repülését 1990. április 4-én teljesítette szolnoki leszállással, ezután Szolnokon, a Repülő Műszaki Főiskolán oktatási segédeszközként szolgálta a hallgatók képzését. Évtizedeken át tartó szolgálata alatt összesen 1764 órát és 51 percet repült, 2999 leszállással.

(Forrás: honvedelem.hu)