Kecskeméti Református Általános Iskola – Kezdődhet a Kodály Intézet mintaiskola-programja

Vissza a címlapra
Kecskeméti Református Általános Iskola – Kezdődhet a Kodály Intézet mintaiskola-programja

Kodály Zoltán világhírű ének-zene oktatási módszerére épülő, de már a 21. századi eszközöket is alkalmazó mintaiskola-program indul a zeneszerző szülővárosában; az erről szóló együttműködési megállapodást csütörtökön írták alá Kecskeméten.

Varga Nándor, a Kecskeméti Református Egyházközség elnök lelkésze a megállapodás aláírása kapcsán az iskolában rendezett ünnepségen elmondta: az egyházi hitélethez mindig is szorosan hozzátartozott az ének-zenei kultúra és nevelés. Az ének-zenei oktatás terhének csökkentését, a továbbfejlesztéséhez nyújtott segítséget ezért örömmel fogadják.

Vigh Andrea, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektora az együttműködési megállapodás aláírását megelőzően kijelentette: Kodály Zoltán nevelési módszerének tartalmát a zenén keresztül mindenhova el kell juttatni. A mintaprogram célja megmutatni, hogy heti egy-két óra zenei és egyben lelki neveléssel is kiemelkedő eredményeket lehet elérni, hiszen a művészetek nagyon fontosak a gyerekek nevelésében.

A Zeneakadémia Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézete és a Kecskeméti Református Általános Iskola együttműködési megállapodása értelmében még ősszel a városban is elindulhat a Kodály-módszerre épülő mintatagozat.

Nemes László Norbert, a Zeneakadémia Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézetének igazgatója kiemelte: nyitott, befogadó és fogékony környezet nélkül a Zeneakadémia nem tudná megmutatni mindazt az értéket, amelynek a gondozására kijelölték.

Hangsúlyozta: a kecskeméti Kodály Intézet nemcsak Kodály Zoltán szellemi örökségének gondozására büszke és arra a tudásra, ami az elmúlt időszakban az oktatók és kutatók révén felhalmozódott, hanem mindazokra az intézet falain túl jelentkező eredményekre is, amelyek jól tükrözik a magyar zenepedagógiában és gyakorlatában rejlő tudást.

Nemes László Norbert emlékeztetett: a Kodály-módszer a 21. században elnevezésű projekt során elkészült kerettanterv gyakorlati kipróbálása két évvel ezelőtt Budapesten kezdődött el. Eközben a Kodály Intézet műhelyében elkészült a Kodály-módszer gyakorlati megújítását célzó program általános iskolák számára adaptált változata.

A kecskeméti mintatagozat újdonsága, hogy az ének-zene órák központi tevékenysége, az éneklés mellé a mozgás élménye társul. Ez részben irányított, zenét követő, másrészt improvizált, szabad mozgás. Az újszerű elvek alapján vezetett órákon tehát nem az elméleti ismeretek elsajátításán van a hangsúly, hanem a zenei tevékenységen keresztül megvalósuló személyiségfejlesztésen. Az egymás elfogadására, az együttműködésre ösztönző pedagógiai alapelveken nyugvó játékos módszerek fejlesztik a hosszú távú figyelem és koncentrációkészséget, a ritmusérzéket, miközben közösségi élményt jelentenek.

Dr. Szabó Ildikó, a Református Általános Iskola igazgatója az ünnepségen bemutatta az intézményben folyó ének-zenei oktatás rendszerét. Kiemelte, hogy a tanórai kereteken kívül egyházi éneket is tanulhatnak diákjaik, de az istentiszteleteken és saját örömükre is sokat énekelnek a Kecskeméti Református Általános Iskolába járók. A diákok egy harmada hangszeres zenét is tanul. Ezért is fogadták szívesen a Kodály Intézet felkérését, és megnyitották óráikat a külföldi hallgatók előtt.

Az eddigi munka sikeréről a vendégek is meggyőződhettek, hiszen az iskola elsős és ötödikes diákjai műsort is adtak az ünnepségen.

(szöveg: MTI)

KAPCSOLÓDÓ CIKKÜNK:

A Református Általános Iskolában elindul a Kodály Intézet mintaiskola-programja

Galéria (58 kép)

Összes kép letöltése