IX. Robotprogramozó Országos Csapatverseny döntő

Vissza a címlapra
IX. Robotprogramozó Országos Csapatverseny döntő

2018 április 14-én (szombaton) a kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium megrendezte a IX. Robotprogramozó országos csapatverseny döntőjét a közoktatás 5-8. évfolyamára járó diákok számára.

A versenyre idén 106 csapat nevezett, ami országos csúcs, és a hazai szervezésű versenyek közül a kecskeméti a legnagyobb. A három regionális döntő legjobb robotprogramozó csapatai érkeztek a döntőre. A 2010-ben megrendezett első verseny óta minden évben nőtt a résztvevők száma. Egyre több iskola ismeri fel, hogy a jövő mérnökeinek képzését, motiválását a műszaki tudományok felé már kisiskolás korban el kell kezdeni.

A versenyen MINDSTORMS robotokat kell a csapatoknak programozni. Egy nagyméretű tesztpályán különböző akadályok és vonalhálózat között kell a konstrukcióknak manőverezni úgy, hogy megoldják a néha mérnöki és informatikai szempontból sem egyszerű feladatokat. A robotok önállóan működnek, nincs távirányítás. A vezérlő programokat a diákok írják számítógépen, majd a robotra feltöltve a programot, az már önállóan hajtja végre az utasításokat. Érzékelőivel képes tájékozódni a környezetében és a külső szemlélő számára már-már intelligensnek tűnő viselkedést is tud produkálni.

Mindezt 5-8. évfolyamos diákok által készített algoritmusok alapján. A jövő fejlesztőmérnökei közül sokan itt voltak a Bányaiban a versenyen, hiszen ezek a diákok valószínűleg a most megszerzett tudásukat és motivációjukat felhasználva az informatikai, mérnöki pályán fognak elhelyezkedni. Az a tudás, amit megszereztek jelentős előnyhöz juttatja őket a későbbi tanulási útjuk során.

A szakmai zsűri egyöntetű véleménye szerint a döntőn szereplő diákok programozói tudása évről-évre jelentősen fejlődik, és olyan absztrakt gondolkodásról és algoritmizálási tudásról tanúskodik, amire az oktatásunknak igen nagy szüksége van.

Nemzetközi összehasonlításban a magyar diákok a robotprogramozás terén felveszik a versenyt bármely más ország hasonló korú diákjaival. Erről győznek meg minket azok a robotika sikerek, amelyeket a közelmúltban több világversenyen értek el diákjaink. A versenyen résztvevő iskolák folyamatosan bővülő köre pedig azt bizonyítja, hogy az eszköz és módszer nem csak néhány kiválasztott iskola hobbija, hanem lelkes tanárok irányításával gyökeresen átalakíthatja az informatikaoktatást.

Galéria (14 kép)

Összes kép letöltése