Christian Wolff: A kecskeméti Mercedesnél mindenkinek van esélye előrébb jutni

Vissza a címlapra
Christian Wolff: A kecskeméti Mercedesnél mindenkinek van esélye előrébb jutni

Épül már a kecskeméti Mercedes-Benz gyár második üteme, a munkaerő-toborzás jövőre erősödik fel. Ebben az üzemben - is - komoly szerephez jutnak majd a robotok, de az automatizációra úgy tekintenek, mint az ember és gép újfajta együttműködésére. A jövő Kecskemétét úgy látja Christian Wolff, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója, hogy a város az európai autógyártás, az innováció és a járműipar egyik meghatározó központja. (Christian Wolffal az autopro.hu készített interjút.

- Június elején jelentették be, hogy egymilliárd eurós beruházással megkezdik az első full-flex gyár építését. Az alapkő lerakásával elkezdődött a beruházás. Hol tartanak a 2500 ember felvételében?

- A felvételt jól átgondolt stratégia mentén hajtjuk végre - az első kampányok már elindultak, de jövőre még intenzívebb toborzásba kezdünk. Az új gyárba a munkavállalók nagy része a már működő egységből fog kikerülni, akik helyére pedig új dolgozókat keresünk. Ezzel biztosítjuk, hogy jelenlegi munkavállalóink tudása és tapasztalata a lehető legjobban hasznosuljon. Ez egy nagyon jó, sőt egyedülálló lehetőség kollégáink számára - mind az újaknak, mind azoknak, akik már most is nálunk dolgoznak. Előttük áll ugyanis a lehetőség egy jó előmenetelt biztosító karrierre, és egyidejűleg a személyes szakmai fejlődésre és képzésre is. Gyárunkban mindenkinek esélye van az előrelépésre, és egyben lehetősége, hogy a Daimler AG nemzetközi hálózatán belül bővítse tudását.

- A robotizáció hogyan változtatja meg az elvárásokat a munkaerővel szemben?

- A kecskeméti Mercedes-Benz gyárban jelenleg több mint 700 gyártórobotot használunk, melyek többsége a karosszériaüzemben, a nagy pontosságú illesztések biztosítása érdekében működik. Emellett a robotok a nagy súlyú és méretű alkatrészek mozgatását végzik. Bevezettük gyárunkban azt a koncepciót, melynek részeként az adott munkafolyamathoz szükséges alkatrészeket automatizált, önjáró robotok úgynevezett úgynevezett árukosarakban szállítják a megfelelő időpontban és mennyiségben. Amit viszont minden alkalommal hangsúlyozunk, amikor fejlődésről és fejlesztésről beszélünk, hogy nálunk mindig az ember áll a középpontban. Habár komoly szerephez jutnak a robotok, de az emberi munkaerőt nem képesek kiváltani. Ezért az automatizációra úgy tekintünk, mint az ember és gép újfajta együttműködésére.

- Hogyan változik a német nyelvtudási igény?

- A kecskeméti Mercedes-gyárban a magyar mellett jelenleg a német a hivatalos nyelv. A nemzetközi, például egyesült államokbeli vagy dél-afrikai telephelyekkel fennálló termelési együttműködés miatt azonban az angol nyelv használata mindinkább előtérbe kerül.

- Mennyire lesz zöld az új gyár, mennyire használják ki a napenergiát vagy esetleg a geotermikus lehetőségeket?

- Azt gondolom, sok tekintetben már meglévő gyárunkban is úttörő munkát végzünk. A környezetvédelem ugyanis nagyon fontos része vállalati politikánknak, és az elmúlt években sok munkát fektettünk abba, hogy megvalósítsuk a zöld gyártást. Jó úton haladunk például afelé, hogy hosszú távú stratégiánknak megfelelően 2020-ig, a 2012. évi értékhez viszonyítva mintegy 80 százalékkal csökkentsük az egy előállított járműre vetített széndioxid- kibocsátásunkat. Ezzel CO2-kibocsátásunkat 2012-től mostanáig összesen 1 millió tonnával sikerült csökkentenünk. Ezen kívül zéró-hulladék stratégiánkkal a 2014-es év értékéhez képest 98 százalékkal csökkentjük a járművenként keletkező hulladék mennyiségét 2020-ig. Így nemsokára már alig több mint néhány grammnyi hulladék keletkezik majd autónként, amelyet ártalmatlanítani kell. Mindig azt szoktam mondani, hogy ez nagyjából annyi lesz majd, mint egy tábla csokoládé. 2014 és 2017 között egyébként 10 ezer tonnával csökkentettük környezetünk hulladékterhelését. Az energiahatékonyság terén is nagy előrelépést tettünk. Teljesen új energiakezelési rendszert dolgoztunk ki, mindegyik folyamatunkat felülvizsgáltuk és optimalizáltuk. Járművenként 1,036 megawattórányi energiaráfordítással a kecskeméti gyár a Daimler AG leginkább energia hatékony gyárai közé tartozik. Ami a most épülő második gyárat illeti, digitális, rugalmas és zöld gyár lesz. Emögött a vállalati stratégia húzódik meg, amely Németországban és Európában is meghatározza a fejlődés útját a zöld gyártás felé. A kecskeméti telephely második gyárára is moduláris épületszerkezetek a jellemzőek, amelyek energia hatékony és környezetbarát megoldásokat jelentenek. Ezen kívül pedig a hulladéktermelés és a vízfogyasztás csökkentése is meghatározó szempont volt a tervezés során.

- A kecskeméti régió éppen a vállalat növekedésének köszönhetően óriási fejlődésen megy át. Jelenleg is sokan ingáznak már a szomszéd megyékből. Hogyan teszik vonzóvá a vállalatot?

- Magyarországon az autóiparra egyértelműen a gazdaság egyik alappilléréként tekintenek, amelyből tulajdonképpen valóban mindenki profitál. A nagy beszállítók, a kis- és középvállalatok, vagy közvetetten, például számos szolgáltatás révén, akár a legkisebb családi üzemek is, amelyeket ez a fejlődés szintén előrelendít. Az autóipar világszerte prosperáló iparágként versenyben áll a jó munkaerőért. A Mercedes-Benz gyár nem csak Bács-Kiskun megye, hanem a dél-alföldi régió legnagyobb foglalkoztatója, sőt országos viszonylatban is a legjelentősebb munkaadók közé tartozik. Méretünknél fogva természetes, hogy Kecskemét és környékénél nagyobb térségből fogadjuk a munkavállalókat, de nem csak a földrajzi közelség számít. A gyárunkba azért is érkeznek folyamatosan az új munkavállalók, mert jó hírnévnek örvendünk, idén például gyárunk történetében immár a második alkalommal, elnyertük a Magyarország legvonzóbb munkáltatója címet. Okkal választanak bennünket: a versenyképes fizetés mellett a vállalat családias légkört és motiváló környezetet teremt. Fontos az élethosszig való tanulás támogatása, és a kollégák szakmai fejlődésének biztosítása. Ezért a munkatársaink mindennapjait, munkán kívüli életét is könnyebbé szeretnénk tenni. Jó példa erre a Csillag Bölcsőde és Óvoda, vagy akár a dolgozók számára biztosított, a piaci árnál kedvezőbb árú bérlakások, illetve a vállalat által szervezett sport- és szabadidős tevékenységek. Ehhez jön még a havi buszbérletek 100 százalékos támogatása, amelyet nemrég vezettünk be, a tartalmas és - támogatásunknak köszönhetően - igen olcsó étkezés gyárunk éttermében, az ingyenes egészségügyi szűrővizsgálatok. És az a számos kedvezmény, amelyet dolgozóink Kecskemét környéki különböző szolgáltatásokra vehetnek igénybe, vagy a munkatársainknak szóló, mindig népszerű családi rendezvényeink.

- A sporton kívül milyen helyi szociális támogatásokban gondolkodik a vállalat?

- Többször elmondtuk, és komolyan is gondoljuk: azért jöttünk Kecskemétre, hogy itt is maradjunk. A régió felelős társadalmi szereplői vagyunk, ezért nem csupán saját dolgozóink jó közérzetére figyelünk oda, hanem Magyarország egyik legnagyobb munkáltatójaként a város és a régió fejlődése iránti felelősségből is jelentős részt vállalunk. Az elmúlt években Kecskemét fontos részévé váltunk, és a közösség értékteremtő vállalataként szeretnénk támogatni a rászorulókat és szegényeket. 2017-ben munkatársaink már a harmadik egymást követő évben gyűjtöttek karácsonyi ajándékokat szociálisan rászoruló gyermekeknek. Az adventi időszakban a gyár kapuja előtt egy tizenegy méter magas, több mint öt méter átmérőjű, tűzifából összeállított - fenyőfát jelképező - karácsonyi installációt építettünk. Az ennek alapanyagául szolgáló, mintegy kétszáz mázsa tűzifát még karácsony előtt rászoruló családokhoz juttattuk el. 2017-ben is támogattuk Kecskeméten a hagyományos karácsonyi ételosztást, melynek keretében a Városi Szociális Közalapítvány ebéddel látta vendégül a rászorulókat és az időseket. Akkor is a jövő generációi iránt érzett felelősség vezérelte a Mercedes-Benz magyarországi vállalatait, amikor úgy döntöttek, hogy idén közhasznú célra, az Együtt a Kecskeméti Családokért Alapítványnak ajánlják fel az új A-osztály első kecskeméti sorozat gyártott darabját. Ez az önkéntes védőnői hálózat kisgyermekes, rászoruló családoknak nyújt segítséget Kecskeméten és a környező településeken, tanyákon.

- Milyennek látnák szívesen Kecskemétet, ahova egyre több fiatal érkezik a Mercedes-Benz miatt?

- Büszkék vagyunk, hogy a gyárunknak is komoly szerepe van a város sikereiben és eredményeiben, valamint abban, hogy fiatalok a Bács-Kiskun megyei várost választják lakóhelyüknek - bennünket pedig munkahelyünknek. A jövő Kecskemétére úgy tekintünk, mint az európai autógyártás, az innováció és a járműipar egyik meghatározó központjára, ahova még több fiatal érkezik, hogy nálunk kezdje meg karrierjét. Az új kampusz megépítése szintén jelentősen hozzájárul majd ehhez a jövőképhez.

- Mennyire vesznek részt a gyár a zalaegerszegi próbapálya fejlesztésében és tervezik-e használni azt


- A Mercedes-Benz kutatás-fejlesztési feladatai jelenleg is a vállalatcsoport németországi központjában zajlanak. Ehhez kapcsolódóan a németországi Immendingenben már folyik annak a tesztpályának és technológiai központnak az építése, ahol a tervek szerint háromszázan dolgoznak majd a vállalat számára legfontosabb négy stratégiai területre - a hálózatba kapcsolt, az önvezető és az elektromos technológiákra, illetve a megosztáson alapuló rugalmas járműhasználatra - összpontosítva. A német-svájci határtól nem messze lévő 520 hektáros területen, 200 millió euró beruházással elkészülő tesztpálya és technológiai központ átadása 2018 végére várható. De mivel a próbapályák kapacitása világszerte nagyon korlátozott, természetesen a Mercedes-Benz is üdvözli a zalaegerszegi pálya megépítését.

(autopro.hu)